[PÅ STAN MED] IT-Finans stämde träff med Åsa Edner, sverigechef på Check Point. Att Åsa är en kvinna som går ”All-in” i det som hon engagerar sig i blir väldigt tydligt under samtalets gång. Hon utstrålar energi genom sitt driv och engagemang.
Det där drivet verkar ha funnits där från början. Från det att hon som fyraåring flyttade till lilla Kuggeboda, en liten by utanför Ronneby i Blekinge – en plats som ligger henne otroligt varmt om hjärtat. Det var en fantastiskt trygg miljö att växa upp i säger Åsa, med nostalgi i rösten. Det var också en miljö som krävde att man tog egna initiativ för att få saker att hända. Åsa menar att det var där hon la grunden för sin självständighet och målmedvetenhet.
Siktet inställt framåt
När vi frågar Åsa om hur hennes yrkesliv tog sin början så brister hon ut i ett skratt och säger att hennes primära mål efter resor runt om i världen och universitetsstudier i Kalmar, Umeå och Nederländerna var att komma till Stockholm för att dra igång karriären. När hon fick ett jobb där en lägenhet på Nybrogatan ingick, nappade hon direkt. Att jobbet innebar att sälja annonser på en plastpärm som man skulle sätta runt telefonkatalogen och dessutom med placering i Norrland var sekundärt.
Efter en intensiv period med resande och försök till kaffedrickande klev Åsa över som trainee på Telia och sedermera marknadsansvarig på Telia IT-Service. Efter några år var det dags att ta klivet över till den internationella arenan med start på Veritas Software, senare Symantec, där hon investerade de nästkommande 15 åren. Under mina första sju år var jag marknadschef för Norden och Baltikum – galet roliga år skrattar Åsa. 2007 klev jag över som försäljningschef där jag byggde upp vår midmarketsatsning parallellt med att jag drev partnerverksamheten i Sverige.
2013 tog jag över ansvaret som sverigechef och det var faktiskt då jag verkligen kände att jag hade hittat rätt. Jag drivs av att få människor att växa, att få ut sin fulla potential, att sätta riktningen framåt för verksamheten och fokusera på det som verkligen ger resultat. 15 år är lång tid, men jag hade inte en tråkig dag, ler Åsa. Det var en spännande och rolig resa där jag verkligen fick möjligheten att utveckla mig som ledare. Att tona ner min lejonprofil för att släppa fram andra, säger hon.
Lejonet möter Ugglan
Lejonegenskaperna är fortsatt tydliga när vi träffar Åsa som för snart två år sedan tog över rollen som sverigechef på Check Point. Hon är målstyrd och handlingskraftig. Efter 15 år på ett amerikanskt bolag där jag varit omgiven av väldigt många andra lejon, klev jag nu in i ett bolag med ett helt annat DNA, säger Åsa, och samtalet glider in på olikheterna kring ledarskap och kommunikation.
För att fortsätta med djurmetaforerna väljer hon att jämföra kommunikationsstilen med en Uggla där fokus ligger på fakta, analys och eftertänksamhet. Kompetensnivån tekniskt sett är enormt hög inom Check Point oavsett var i organisationen du befinner dig och det finns ett mycket starkt DNA.
Vi är som en stor familj där alla leder med Excellence och Innovation – att vara bäst på det vi gör och att leda utvecklingen. Det här är ett företag där teknik och forskning får fullt spelrum och idag jobbar över 30% av våra medarbetare med R&D, säger Åsa stolt. Det är otroligt häftigt att jobba för vår VD Gil Shwed som faktiskt uppfann den första brandväggen i världen 1993.
Det var det år som webben tog fart och Internet blev tillgängligt för allmänheten. Gil insåg direkt att Internet är en teknisk möjliggörare men att den måste vara säker. Det har vi fått bekräftat många gånger om. Det är just det som är så fascinerande med Check Point. Vi har hållit kvar vår ledande marknadsposition utan att ha satsat så mycket på marknadsföring de första 20 åren. Vi har tagit oss dit vi är på fakta, på vår kunskap om säkerhet, på att vi ligger längst fram inom R & D och för att vi har delat med oss av vår forskning för att lyfta säkerhetsfrågan på samhällsnivå, säger en påtagligt nöjd sverigechef.
Leder med intuition och hjärta
Ja, det är ingen tekniker, eller uggla för den delen, som sitter där på andra sidan bordet. Hon tycker om teknik, men ännu mer om människor och ledarskapet. Jag brinner för att få människor att utnyttja sin fulla potential, säger Åsa. Att bli den bästa som man kan vara. Min filosofi är att om man känner stolthet över sitt företag och över sig själv så presterar man ännu bättre. Utgångspunkten i allt man gör, oavsett vad, måste vara att man tror på det man gör. Jag går mycket på intuition i mitt ledarskap. Jag agerar mer på vad som känns rätt än att jag har hela analysen klar. Det har jag alltid gjort. Men jag försöker alltid vara tydlig och rak kring mina förväntningar och jag är en hopplös strukturfascist. Viktigast för mig är att vi tar oss framåt. Att vi inte står still.
Det innebär att vi ibland väljer fel väg men vi förlorar och vinner som ett lag. Det jag ser att jag kan bidra med är att hjälpa Check Point på den kommersiella resa som vi, precis som många andra, står inför fortsätter Åsa. Många av IT-besluten fattas utanför IT-avdelningen, ta t.ex. mobil säkerhet och ibland även molnrelaterade tjänster. Många projekt kring den digitala transformationen kräver andra mer verksamhetsspecifika dialoger. Där handlar det om att stötta kunder på andra grunder än med teknisk kompetens. Där har jag min plats.
Att känna stolthet är viktigt
Känns det hopplöst ibland att varje dag jobba med den hotbild som alla står inför, undrar vi.
Jag känner mig inte nedslagen på något sätt men jag slås av hur fort utvecklingen går inom detta område. För varje ny innovation öppnas det upp nya attackytor. Jag får energi av att verka mitt i ”säkerhetsnavet”. Jag har kul på jobbet varje dag, säger Åsa med ännu ett skratt.
För mig är IT-säkerhet den absolut viktigaste kärnfrågan för såväl individer som för verksamheter och även för samhället i stort. Ändå ser många på IT-säkerhet som något som försenar införandet av nya projekt och drar ner på innovationstakten. Vårt jobb är att se till att verksamheten låter säkerheten gå hand i hand med innovationsprojekten.
Åsa brinner för säkerhetsfrågorna och pratar sig varm om att IT-säkerhet måste lyftas till en samhällsfråga. I min värld borde IT-säkerhet vara lika självklart som rent vatten i kranen säger Åsa och pekar på att de nationella hoten växer i snabb takt. Där är samhällskritiska funktioner så som vattenförsörjning, elförsörjning, transport och sjukvård i riskzonen. Vi har idag ett samarbete med Europol där vi arbetar med dessa säkerhetsrelaterade frågor.
En styrka hos Check Point är att vi inte behöver ta in något riskkapital i samband med utvecklingsarbete och forskning. Vi står helt på egna ben vilket ger oss friheten att verkligen färdigställa våra produkter innan de når marknaden. Uggle-kulturen på Check Point är något vi ska vara stolta över och den har tagit oss dit vi är idag, säger ”lejoninnan” engagerat. Hon lyfter samtidigt fram den stora satsning som Check Point gör inom marknadsföring.
Min organisation har vuxit med 60 % de senaste 1,5 åren och kulturen präglas av mycket ansvar under frihet och det gillar jag. IT-säkerhet är ett av de mest spännande områdena att jobba med och det är en drivkraft att ständigt försöka ligga steget före men samtidigt vara här & nu.
De av oss som har vuxit upp med Lasse Åbergs film Sällskapsresan känner säkert till de 4 P:na som Siv och Majsan pratar om. Åsa avslutar vårt samtal med att prata om de 3 P:na som hennes viktigaste drivkrafter; Proud People Perform!
Privat:
Namn: Åsa Edner
Ålder: 44 år
Bor: Skurusundet, Nacka
Familj: Min man Joakim, Fanny 7 år och Dante 4 år.
Intressen: Tränar mina barn i cheerleading och gymnastik. Snart drar vi igång utomhusträning med teamet igen tillsammans med Elisabet på PlusPT
Boktips: Läser mest barnböcker just nu men om du inte läst Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, gör det nu! Bisarr och skrämmande.
Antal devices: 9 st. i familjen
Planerade resor: Grekland à la Lollo & Bernie