Turnpike digitaliserar ICA-personal – för optimerad drift och bättre kundmöten.
Hem Teknik Turnpike digitaliserar nu ICA-personal – för optimerad drift och bättre kundmöten

Turnpike digitaliserar nu ICA-personal – för optimerad drift och bättre kundmöten

Publicerat av: Redaktionen

Ny teknologi gör kraftigt intåg i dagligvaruhandeln. 

Låter det skrämmande?

Det är tvärtom. Allt blir mänskligare. Jobbet blir roligare för personalen, kunderna får en bättre upplevelse och handlaren optimerar sin dagliga drift och bygger lojala band till kunderna och säljer mer varor. Win-win-win.

ICA Maxi i Nynäshamn är första ICA-butiken i landet som nu kopplar upp sin personal mot Turnpikes system med smarta klockor. Allt för att öka den personliga servicen och förbättra butiksdriften.

”Det handlar om att gifta ihop kund- och medarbetarresan, så att servicenivån går upp samtidigt som personalen jobbar smartare och mår bättre” säger Elena Serrander, Butikschef på ICA Maxi i Nynäshamn.

Kundmötet – ett avgörande konkurrensmedel.

För att vinna på sin lokala marknad i dagligvaruhandeln räcker det inte längre med bra produkter och konkurrenskraftiga priser. Kundmötet blir allt viktigare och butikskedjorna investerar stort i lösningar som ska göra upplevelsen bättre och smidigare för konsumenten. Det kan vara allt från click-and-collect och självutcheckning, till kringtjänster som returstationer, postutlämning och hemkörning. All denna nya infrastruktur syftar till en sak – bättre kundupplevelse. Men för att kundresan ska bli så bra så möjligt så behöver personalen loopas in på ett smart sätt, så de kan hjälpa till att lösa problem eller förstärka upplevelsen.

Effektivare optimering av butiksdriften.

Turnpike digitaliserar ICA-personal – för optimerad drift och bättre kundmöten.

ICA Maxi i Nynäshamn är första ICA-butiken i landet som nu kopplat upp sig mot Turnpikes SaaS-system med Samsungs smarta klockor.

Utmaningarna för dagligvaruhandeln kretsar mycket kring hur man optimerar butiksdriften med begränsade resurser. Det är svårare än någonsin för personalen att veta vad de ska göra och hur de ska prioritera mellan vanlig butiksdrift och kundernas krav och önskemål.

Turnpikes system ser till så att rätt person kan agera i realtid på kundernas behov. Arbetet optimeras genom ett uppkopplat schema med smart och flexibel filtrering och meddelanden som skickas i realtid till personalen, direkt på handleden.

När personalen hela tiden vet vad de ska göra och hur de ska prioritera, så ökar effektiviteten och kundfokuset avsevärt.

”Turnpikes lösning hjälper våra medarbetare att prioritera i den dagliga driften, så att vi använder våra resurser effektivare, samtidigt som vi kan leverera en högre servicegrad och stärka den så avgörande kundupplevelsen. Enkelt, diskret och effektivt blir vi direkt notifierade när varje enskild kund vill ha eller behöver vår hjälp någonstans i butiken. Vi ser våra kunder när de vill bli sedda och vi vinner kundinsikter utan att vara påträngande.” säger Bosse Backman, butiksägare ICA MAXI Nynäshamn

Att få ut rätt information till rätt medarbetare i rätt tid har hittills varit svårt. Speciellt i miljöer där personalen inte får eller bör bära omkring på privata mobiltelefoner och dessutom behöver kunna jobba med båda händerna fria.  En smidig, kostnadseffektiv och diskret lösning finns nu på plats.

Nu får medarbetarna realtidskoll på rätt prioriteringar och det frigörs tid till att ägna sig åt det som man är riktigt bra på. Personalens stressnivå sjunker, samtidigt som de levererar bättre kundupplevelse som bygger ökad försäljning och lojalitet

Uppkopplat schema och smartare kommunikationsvägar.

Utöver det uppkopplade schemat, så kan meddelanden nå fram till rätt person från flera olika kanaler. Butikschefen kan skicka ut meddelanden från Turnpikes portal och kollegor kommunicerar enkelt sinsemellan via klockor och knappar. Kunder påkallar personalens uppmärksamhet via knappar och skärmar utplacerade på viktiga platser på butiksgolvet. Även IoT-sensorer kommer kunna skicka autogenererade meddelanden till rätt person, t ex med info kring köbildning i en butik, när en pantmaskin är på väg att bli full eller när en kyl/frys krånglar.

Bosse Backman på ICA Maxi i Nynäshamn ser tre tydliga vinster, sedan de kopplat upp sig till Turnpike;

  • Bättre kundservice i realtid när och där kunden behöver
  • Effektivare personalbemanning och styrning av resurser
  • Mätbar förbättrad servicegrad och ständigt nya kundinsikter

För butikerna är livstidsvärdet av en kund enormt och de butiker som satsar på kundmötet blir vinnarna. Slaget står om kundlojaliteten och den personliga servicen har nu blivit ett starkt konkurrensmedel.

”Att koppla upp sig mot Turnpike går snabbt att räkna hem både för en HR- och ekonomiavdelning. Effektivare personal och bättre service leder till ökad försäljning och kundlojalitet, vilket är nyckeln till lönsam butiksdrift. Vi är glada över att ICA-handlarna nu fått upp ögonen för vilka stora värden de kan spara och tjäna genom att satsa på sin viktigaste tillgång – personalen.” säger Carl Norberg, grundare av Turnpike.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>