Mer än en miljon konsumenter i Norden handlar nu betydligt enklare på nätet genom att endast skriva in de tre siffrorna på baksidan av betalkortet.
Den nya tjänsten från Nets och DIBS som hittills är tillgänglig i över 26 000 webbutiker förbättrar bekvämligheten för konsumenterna avsevärt och ökar konverteringsgraden för webbutikerna.
I korthet:
- Tjänsten “kom ihåg mig” väl mottagen med över en miljon sparade kort hittills − just nu sparas drygt 100 000 kort i veckan och bara i mars sparades 500 000 kort.
- Avsevärt förbättrad bekvämlighet för konsumenterna − snabbaste checkout för kort som finns genom att endast använda tre siffror istället för 23.
- Hittills tillgängligt i över 26 000 webbutiker med Netsgruppens betallösningar med fler som tillkommer dagligen, och som bidrar till att öka konverteringsgrad liksom försäljning.
- Den första av en serie e-handelstjänster planerade inom Netsgruppen som nyttjar Nets möjligheter att hjälpa både webbutiker och konsumenter på nordisk nivå.
Tjänsten “Kom ihåg mig” som Nets och DIBS lanserade sent ifjol har blivit väl mottagen med över en miljon sparade kort hittills. Tjänsten som rullas ut just nu kostnadsfritt till alla kunder förenklar att handla på nätet avsevärt för miljoner nordiska konsumenter genom att kunna spara sina kortuppgifter i tiotusentals webbutiker. När man väl valt att spara kortuppgifterna behöver man framöver endast skriva in de tre siffrorna på baksidan av kortet som utgör säkerhetskoden vid betalningen, som dock aldrig lagras. Genom att endast behöva skriva in tre siffror – som också memoreras enkelt – minskar risken att konsumenterna avbryter köpet, och därmed ökar konverteringsgraden för webbutikerna. Detta ger också den snabbaste och mest bekväma checkout för kort som finns på marknaden, i alla tiotusentals webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen i Norden så som DIBS, Netaxept och Paytrail i Finland.
– Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker. Denna första tjänst av flera kommande exemplifierar hur vi skapar en enhetlig och unik köpupplevelse för miljoner nordiska konsumenter, säger Asger Hattel,Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets.
Över en miljon kort sparade
Just nu sparar drygt 100 000 nordiska konsumenter sina kort under en vecka och bara under mars sparades 500 000 kort. Totalt är nu mer än 1,2 miljoner kort sparade. Drygt 26 000 webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen har nu tjänsten och fler webbutiker får tjänsten implementerad kostnadsfritt dagligen, och inom kort kommer samtliga att ha tjänsten. Nets säkerställer att kortuppgifterna är sparade på ett säkert sätt och att webbutikerna har den högsta möjliga standarden vad gäller kryptering och säkerhetsstandarder.
Konsumenter kräver hög bekvämlighet när de handlar på nätet och denna tjänst från Nets och DIBS hjälper webbutiker erbjuda detta. Nästan hälften av alla nordiska konsumenter som handlar via sin mobil vill slippa ange kortnumret vid varje köp, och klart mest bland de allra äldsta där sex av tio vill det. Och mer än var femte konsument i Norden liksom var fjärde konsument i Sverige uppger att de skulle handla mer på nätet om tekniken fanns, enligt DIBS rapport Nordisk E-handel. Tillväxten för e-handeln i Norden är fortsatt stark med en ökning om cirka 15 procent per år, och Nets vill bidra till att ytterligare driva den utvecklingen med nya initiativ och tjänster.
– Vi arbetar intensivt tillsammans med bolagen inom Netsgruppen för att bygga nästa generations betallösningar som kommer att förändra spelplanen för nordisk e-handel. Inom kort lanserar vi också en ny helhetslösning som kommer göra det superenkelt att både ta betalt och att betala på nätet, säger Daniel Larsson, vd på DIBS.