Dreams är ett svenskt fintech-företag som med en helt ny syn på människors sätt att hantera sin ekonomi, nu efter några års framgångar i Sverige och Norge, lanserar sin affärsmodell i Europa.
Tack vare sitt partnerskap med Stripe kan Dreams idag erbjuda kunder att enkelt och säkert, direkt i en app, flytta pengar till och mellan sina bankkonton och sin fonddepå.
Dreams är en plattform för finansiell hälsa. Bakgrunden är att grundarna ville skapa en modell för att nå människor som behövde verktyg för att kunna leva ett mer finansiellt hållbart liv men som upplevde att de inte hade möjligheter att sätta undan pengar. Utgångspunkten byggde på insikter inom beteendevetenskap.
”Det finns ett enormt behov av fungerande och roliga sätt för människor att engagera sig i sin ekonomi, skapa hållbara vanor och förbättra sin finansiella hälsa”, säger Karl Svantemark, VD för Dreams Securities, det värdepappersbolag som Dreams nyligen fick licens för att driva. Licensen ger möjlighet för Dreams att erbjuda fondsparande på 31 marknader i Europa och man kommer starta i Tyskland i vår.
”Traditionella banker och andra aktörer har svårt att möta behoven”, säger han. ”Deras produkter är funktionsdrivna. Vi intresserar oss för människors beteende, som ju är det som styr våra val, inte minst inom ekonomi. Människor tänker kortsiktigt men samhället ställer krav på långsiktigt agerande, som till exempel sparande till pensionen. Men det är svårt för en 20-åring att känna sympati för sitt 70-åriga framtida jag. Och samtidigt blir just det hela tiden mer nödvändigt. Så istället för att prata om produkter och teknikaliteter pratar vi om – drömmar.”
De flesta drömmer också om något de just nu inte har råd med. Dreams hjälper sina kunder att sätta sparmål som kan nås genom en mer medveten livsstil. En drömresa kanske kräver att man sparar 30 kronor om dagen en viss tid – genom att, till exempel, avstå från en latte. En lägenhet kan man spara till genom att bland annat laga sin lunchlåda själv. Det här kallar Dreams för sparhacks och har byggt en community på Facebook där användarna tipsar och peppar varandra.
Företaget grundades 2014 och ägnade sina första år åt att, främst genom kognitionsforskningens senaste rön, ta fram sin modell för sparande och ekonomisk hälsa. Företaget har egna forskare och samarbetar med beteendevetenskapliga institutioner som Harvard, UCLA, Handelshögskolan i Stockholm och Max Planck-institutet.
Nästa steg blev ett samarbete med Ålandsbanken som gjorde det möjligt att ta fram Dreams-appen som lanserades i Sverige 2015 och i Norge 2018, där i samarbete med Storebrand. Idag har Dreams drygt 450 000 användare som tillsammans sparat tre miljarder kronor. Kunderna är främst unga och 70 procent är kvinnor.
”Många unga idag är ekonomiskt stressade”, säger Karl Svantemark. ”De upplever att de saknar buffert i sin ekonomi. 60 procent av alla unga vuxna sparar överhuvudtaget inte. 75 procent anser att ekonomin är deras största orsak till stress och oro. Men med vår app får de hjälp att lyckas med sina finansiella mål, eftersom de kan frigöra pengar de inte visste om att de hade, genom att i små steg förändra sina beteenden i vardagen.”
Nu ska Dreams växa på nya marknader i hela Europa. Det kräver att kundernas överföringar hanteras snabbt, smidigt och säkert och därför samarbetar Dreams med Stripe.
”Med Stripe Connect kan alla användare föra över pengar som de vill investera, tryggt och enligt alla regelverk. Vi kan också i detalj följa alla flöden och ha koll på att allt löper som det ska. Det är ju ett komplext flöde med användare i många länder och fonder som exempelvis förvaras i Luxemburg. Det är dessutom kul att jobba med Stripe som hela tiden varit nyfikna på vårt tankesätt och öppna för att vara med att bryta ny mark.”
Samarbetet mellan Dreams och Stripe är givande för båda parter.
”Dreams är något av en drömpartner för oss”, säger Stripes Nordenchef Erik Olofsson. ”Det är roligt och utvecklande för oss också att få arbeta med företag som står för nytänkande. Dreams erbjuder produkter och lösningar som driver oss att utveckla våra. Sådana partners ser till att vi håller oss i framkant.”