Digg lanserar auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post
Hem SÄKERHET Digg lanserar auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post

Digg lanserar auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post

Publicerat av: Redaktionen

I måndags lanserar Myndigheten för digital förvaltning (Digg) Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post.

Auktorisationssystemen gör det möjligt för offentliga aktörer att använda dessa tjänster på ett enhetligt sätt.

Leverantörer av digitala brevlådor kan också få betalt av offentliga aktörer för sina tjänster.

Auktorisationssystem från Digg för elektronisk identifiering och digital post är ett nytt sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster. Lite förenklat kan man säga att det är ett alternativ till upphandling. Leverantörer som vill erbjuda dessa tjänster måste godkännas av Digg och uppfylla krav vad gäller säkerhet och funktionalitet.

Digg lanserar auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital postFördelar med auktorisationssystemen

– Med de nya auktorisationssystemen skapar vi förutsättningar för en säkrare och mer konkurrensneutral marknad för offentlig sektor. Det här är ett steg i Sveriges digitala utveckling, säger Anna Bünger, avdelningschef på Digg.

Några av fördelarna:

  • Minskat behov av myndighetsspecifika lösningar. Offentliga aktörer behöver inte upphandla tjänsterna elektronisk identifiering och digital post, eller kontrollera att leverantörerna lever upp till olika krav. Det sköter Digg.
  • Offentliga aktörer kan erbjuda medborgare fler alternativ för elektronisk identifiering. Det skapar en robusthet i samhället när åtkomsten till offentliga digitala tjänster inte i lika hög grad påverkas av driftstörningar i enskilda e-legitimationer.
  • Auktorisationssystem kan också underlätta för mindre leverantörer att konkurrera på marknaden, vilket även det minskar sårbarheten.

– Leverantörer av digitala brevlådor kan få betalt från offentliga aktörer för sina tjänster. Det är ett politiskt beslut med syfte att skapa utveckling av nya tjänster inom digital post. Ersättningen ger också incitament för nya leverantörer att ansluta, säger Anna Bünger.

Möjlighet att ansöka
  • Från 5 maj 2025 är det möjligt för både offentliga aktörer och leverantörer att ansöka om anslutning till Auktorisationssystem för digital post. Tjänsterna kan börja användas 1 juli 2025.
  • Från 5 maj 2025 är det möjligt för leverantörer att ansöka om anslutning till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Offentliga aktörer kan ansöka från 1 september 2025. Tjänsterna kan börja användas 1 januari 2026.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy