[PÅ STAN MED] Hunter Abbott är högst sannolikt den snabbaste entreprenör som vi har intervjuat i vår uppskattade artikelserie – ”På Stan med”.
“Jag var på en väns bröllop tillsammans med en annan kompis. Vi drack lika många drinkar på kvällen och slutade dricka runt klockan 03:00. Nästa dag vaknade vi mitt på dagen, åt en sen frukost och körde hem runt klockan 13:00. Jag kom hem säkert men min kompis James blev stoppad för fortkörning, han fick blåsa i en alkomätare och förlorade sitt körkort. Det skrämde livet ur mig. Jag som aldrig avsiktligt skulle köra med alkohol i blodet hade bara att inse att det hade jag troligen gjort. Det var då jag också insåg att det fanns ett behov av en personlig alkomätare för ansvarsfulla bilister att använda morgonen efter kvällen innan”, berättar Hunter eftertänksamt.
En tvättäkta entreprenör
Det här var alltså dagen som blev början på den intressanta resa som tagit honom till den position han och hans företag AlcoSense har idag, men låt oss backa bandet och ta det från början.
Han har varit intresserad av motorsport så länge han minns. När han var 14 år tog hans pappa med honom för att prova inomhus-Karting och han bestämde sig för att han ville bli en racerförare. Det började med Karting, men han visste redan då att han ville gå vidare till snabbare och tyngre klasser. För att lyckas där krävs det tre viktiga saker; Bra köregenskaper, en vinnarskalle och inte minst mycket pengar. De två första parametrarna var redan på plats, men han kom inte från en rik bakgrund. Hans föräldrar kunde med nöd & näppe och med hjälp av ett team, en chassitillverkare och en motorbyggare ge honom tillräckligt stöd för att låta sonen köra Karting på nationell nivå. Steget till Racing var dock långt när det gällde ekonomin. Under åren 1995 – 1999 var både Hunter och hans föräldrar fullt engagerade i att spara och samla ihop pengar.
“1999 bestämde jag mig för att det var dags att gå vidare till Bilracing. Jag ville inte bli ännu ett exempel på ett barn som försätter sina föräldrar i konkurs i ambitionen att bli en racerförare. Därför satte jag mig vid telefonen och började ringa samtal efter samtal för att försöka hitta sponsorer. De första två åren var verkligen svåra, men jag fick hålla på med racing. Alla erbjudanden som jag lyckades hitta passade inte min egen racing. Därför började jag mäkla sponsorerbjudanden till andra bilar och team, som till exempel för biltillverkaren MG i British Touring Car Championship. Det som jag nog är mest stolt över är den affär jag gjorde för att ta Morgan tillbaka till Le Mans 24 timmarslopp under år 2003. Det var ett riktigt tufft sätt att försörja sig på. Alla pengar jag gjorde gick in i racingen; bokstavligen allt jag ägde var min racinghjälm, overaller, och en 12-årig Citroen ZX som jag brukade köra på matolja eftersom det var billigare än diesel. Jag hade inte råd med hotell så när jag var borta på racingtävlingar sov jag i min bil eller i baksätet på teamets transportbil. Men jag var en racerförare så jag var lycklig!”, säger Hunter med ett skratt.
Ännu ett exempel på att vi sitter och pratar med en tvättäkta entreprenör.
GPS visade vägen framåt i affärslivet
Hans racingkarriär tog fart på allvar när han skrev ett sponsoravtal med ett GPS-företag. Omkring år 2003 kom han i kontakt med affärsvärlden på ett nytt och djupare sätt än vad de tidigare sponsorförhandlingarna hade inneburit.
Företaget ville ha en marknadsföringskampanj med motorsportsprofil men hade inte budgeten för att göra det. Som den entreprenör han är, löste han det genom att få betalt i produkter. Affären gjordes i januari och tävlingssäsongen inleddes i mars. Han behövde ett sätt att snabbt omsätta produkterna till kontanter, svaret blev E-handel. Han satte sig ner och lärde sig att koda en webbplats. Efter en månad hade han byggt en webbplats för att sälja de produkter han fick. Han fick ett intresse för produktutveckling och försäljning via Internet. Han började sälja annan GPS-utrustning också och det gick ganska bra. Riktigt bra. Han breddade sitt utbud och började sälja olika utrustning inom bilteknik. Racingen tog fart samtidigt och Hunter vann fler lopp än någon tidigare i UK Radical mästerskapet. Året därpå var han rookiemästare i SCSA. Företaget växte ganska snabbt tills GPS-marknaden förändrades helt när TomTom gjorde sitt inträde med realtidslösningar. Detta var vid samma tid som Hunter och hans kompis åkte till bröllopet tillsammans.
”Jag skulle aldrig förlåta mig själv!”
Året var 2005 och det var det nu som en kompis till Hunter fastnade i en poliskontroll dagen efter att de hade varit på en väns bröllop.
“Detta var en händelse som förändrade mitt liv på fler sätt än ett. Tänk om det hade varit jag som hade fastnat i en kontroll. Då hade jag blivit av med min tävlingslicens och det hade varit som att amputera båda händerna. Samtidigt insåg jag, och detta är mycket viktigare än licensen, att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om jag hade dödat eller skadat en annan person på grund av att jag hade alkohol i min kropp. Jag tror inte att jag skulle kunna leva med det på mitt samvete”, säger han eftertänksamt.
Hunter säger att den brittiska allmänheten, vid denna tid, i allmänhet saknade förståelse för de risker som är förknippade med att köra “dagen efter”. Samtidigt var de befintliga alkoholmätarna på den brittiska marknaden inte tillförlitliga. Hunter Abbott insåg att det fanns en omogen marknad här med stora affärsmöjligheter i kombination med en chans att minska antalet alkoholrelaterade trafikolyckor och i slutändan rädda liv!
”GPS-marknaden blev tuffare. Fler och fler konkurrenter var på väg in på marknaden. Jag bestämde mig för att lägga GPS-försäljningen på hyllan och investerade allt jag hade, bokstavligen vartenda öre, i att utveckla tillförlitliga alkoholmätare till rimliga priser som allmänheten skulle ha råd med. Vid denna tid var det nämligen mycket dyrt att köpa en mätare. Resultatet blev företaget AlcoSense”, berättar han.
Erfarenheterna från racingen hjälpte till
Under hela sin racingkarriär har Hunter på nära håll sett förhållandet mellan utveckling och testning.
“Jag vill att våra alkoholmätare ska vara helt säkra och pålitliga. Jag har lärt mig, genom racingen, att framgång kommer utifrån fortlöpande utveckling och fullständig analys. Fortsätt att pressa dig själv, ditt team och din utrustning”, säger Hunter.
År 2007 kom den första modellen ut på marknaden efter nästan tre års produktutveckling. En annan viktig del av framgången är att han tidigt insåg att utbildning måste vara en del av företagets erbjudande. Detta beror delvis på den allmänt svaga förståelsen av farorna med att köra bil dagen efter att ha konsumerat alkohol.
“Vi var den första aktören i Storbritannien som verkligen tittade på riskerna för rattfylleri dagen efter. Inte ens regeringen hade gjort det. Vi ledde utvecklingen för att öka medvetenheten om denna förbisedda trafiksäkerhetsfråga. Ett par år senare fick vi reda på att vi gjorde skillnad. Vi gjorde en undersökning bland våra kunder under år 2009. På den tiden svarade hela 53 % att om de inte hade sett i sin mätare att de hade för mycket alkohol i kroppen skulle de ha suttit bakom ratten morgonen efter kvällen före. Detta var belöningen för allt blod, svett och tårar som vi hade satsat i denna produkt. Detta innebar att vi hade tagit bort tusentals potentiella “dagen efter”-förare från vägarna. Baserat på ett statistiskt genomsnitt hade vi förmodligen räddat ett liv eller två. Jag kommer ihåg att jag grät när jag läste resultatet från undersökningen”, minns Hunter med eftertanke.
”För mig är det en tydlig signal om att vårt arbete är viktigt. Dessutom utvecklas den teknik som vi använder hela tiden och vi ser nya möjligheter och funktioner för varje modell vi lanserar. Vi har lanserat flera uppgraderade versioner under åren sedan dess, men vi tänjde verkligen på teknikens gränser år 2016″, förklarar han.
Prisade produkter
Att AlcoSense har lyckats med sina ansträngningar bekräftas, bland annat, av att de vann den internationella kategorin på German Design Awards 2018 och Red Dot International Product Design Awards 2016. De har också fått flera andra utmärkelser, bland annat topplacering i MHF:s tester av alkoholmätare. Vi frågar honom om han har någon förklaring till framgången?
“I racing gäller att även om du har den bästa bilen i startfältet i början av säsongen, kommer den att vara genomsnittlig i mitten av säsongen om du inte fortsätter att utveckla och förbättra den. Jag tillämpar samma filosofi på AlcoSense. Kanske viktigast av allt, vi bryr oss verkligen om vad vi gör från design, till tillverkning och vidare till försäljning samt efter försäljning även kundvård. Sammanfattningsvis, vi gör en produkt som ger våra kunder möjligheten att ta ett livsförändrande beslut baserat på mätarens resultat. Det glömmer vi aldrig”, avslutar Hunter Abbott med stolthet i rösten.
Hur går det då med racingen?
Hunter slutade aldrig tävla, han har tävlat med allt från sport-prototyper till ”Stock Car”, GT-bilar till standardracing-bilar. Han har varit brittisk GT Vice-Champion, SCSA Vice-Champion och Porsche GT3 Cup Benelux Vice-Champion. Hunter tillbringade flera racingsäsonger i British Touring Car Championship innan han flyttade tillbaka till GT racing år 2017 och han vann samma år Blancpain Asia GT3 Championship körandes för AMG Performance Team GruppeM. Under de senaste två åren har han tävlat i Tyskland på Nürburgring för BMW Team Playstation och BMW Team Total i BMW M6 GT3.
Vi avslutar med att konstatera att det måste kännas underbart att se sitt företag växa och må bra, samtidigt som det bidrar till att färre människor skadas eller dör i trafiken.
Privat
Namn: Hunter Abbott
Ålder: 38 år
Bor: Bray, i Storbritannien
Familj: Fru och två småbarn
Intressen: Familj, Racing
Senaste bok: Tillsammans med barnen – The Gruffalo av Julia Donaldson
Själv – The Spy and the Traitor av Ben Macintyre
Senaste film: Daddy’s Home 2
Favoritmat: Italienskt
Antal devices: 15
Läs mer om AlcoSense: www.alcosense.se