Den digitala brevlådan Digimail har fått en ny majoritetsägare. Det är när Digimail bolagiseras som it-företaget Smart Refill blir ägare till 90 procent av aktierna genom en mångmiljoninvestering.
Resterande del ägs av Bring. Nu är siktet inställt på att bli marknadsledare.
Tjänsten Digimail grundades 2013 av Bring och it-företaget Smart Refill. I samband med bolagiseringen blir Smart Refill majoritetsägare genom en investering i mångmiljonklassen. Investeringen gör det möjligt att påbörja en utvecklings- och tillväxtresa med siktet inställt på att bli marknadsledare inom tre år.
– Detta är en av de största investeringar Smart Refill någonsin gjort. Digimail är i dag nummer två på marknaden, men målet är att vara nummer ett inom kort. För att lyckas med det ska vi attrahera nya kunder och slutanvändare genom att vara den aktör som har den mest innovativa tjänsten och den högsta säkerhetsnivån, säger David Nilsson, VD på Smart Refill.
Den nya majoritetsägaren levererar marknadsledande betal- och informationstjänster till globala telekom- och fintechbolag. Genom att föra över Smart Refills kunskap till Digimail ska man bli den största digitala brevlådan i Sverige inom tre år.
– I och med bolagiseringen kommer tjänsten utvecklas i ett högt tempo samtidigt som vi ska fokusera på att bli störst i branschen. Med Smart Refill som majoritetsägare och deras bakgrund som leverantörer till globala telekom- och fintechbolag är jag övertygad om att Digimail kommer att lyckas, säger Patrik Östberg, VD på Bring Citymail.
VD i det nybildade bolaget blir Martin Thulin. Han kommer från en tjänst hos Bring där han har ansvarat för Digimail och Brings digitala post. I Digimails nya styrelse sitter förutom Patrik Östberg och David Nilsson även Smart Refills och BGA Invests största ägare, Bengt Adolfsson.