Qliro och Länsförsäkringar ansluter sig till Deedster.
Techföretaget Deedster hjälper individer att minska sin klimatpåverkan och ger företag möjlighet att engagera kunder och medarbetare till klimatsmarta handlingar.
Nu växer Deedster inom bank, återförsäkring och finans. Qliro och Länsförsäkringar Värmland har nu anslutit sig till Deedster Inside och Deedster Challenge med målsättningen att engagera sina kunder och medarbetare att agera för klimatet.
Deedster växer inom banksektorn och nu är det klart att Länsförsäkringar Värmland ansluter sig till Deedsters tjänst Challenge med målet att engagera sina medarbetare till att agera för klimatet. Qliro är anslutna sedan tidigare och lanserar nu tillsammans med Deedster tjänsten Retursmart till Qliros 2,5 miljoner aktiva användare. Retursmart ska dels medvetandegöra och utbilda användarna kring deras klimatpåverkan, dels inspirera fler att agera för en mer hållbar e-handel.
– Att aktörer som Qliro och Länsförsäkringar Värmland aktivt arbetar med att höja medvetenheten kring klimatfrågan hos sina medarbetare och kunder med hjälp av Deedster, är något vi är väldigt glada över. Att tillgängliggöra klimatdata så att individer kan se sin påverkan på klimatet är en förutsättning för att kunna agera för en hållbar framtid. Med våra kunder engagerar vi miljoner användare, vilket känns både angeläget och meningsfullt, säger Daniel Dellham, medgrundare på Deedster.
Den 11 mars lanserades Sustainable Brand Index ™ 2021 i Sverige, Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet som inkluderar över 1 400 varumärken, 34 industrier och 60 000 konsumenter i åtta länder. Rapporten visar att av de 34 branscher som studien kartlagt hamnar den svenska banksektorn på plats 29. Bara drivmedelsbranschen, spelindustrin, telekom, flygindustrin och stora koncerner inom konsumentprodukter har sämre hållbarhetsanseende bland konsumenter.
– Att 60 000 konsumenter i åtta länder rankar bank- och finanssektorn som en av de minst hållbara branscherna år efter år, är anmärkningsvärt. Samtidigt är det inte särskilt förvånande då detta är en sektor som inte lyckas kommunicera sina hållbarhetsbudskap på ett bra och trovärdigt sätt. Det är synd, för det är ju en sektor som är avgörande för att vi skall kunna ställa om tillräckligt snabbt, säger Erik Elvingsson Hedén, Grundare av Sustainable Brand Index och VD på analysföretaget SB Insight.
– Banker och finansiella institutioner har en viktig roll i klimatomställningen och bör leda utvecklingen till en mer hållbar ekonomi. Konsumenter, i synnerhet den yngre generationen, värnar alltmer om hållbarhet och förväntar sig att bankerna visar ledarskap i frågan. Att finanssektorn har så lågt förtroende bland konsumenter inom klimatfrågan är olyckligt och något vi skulle vilja ändra på genom att bidra med mer klimatdata och engagemang, avslutar Daniel Dellham.
I rapporten SB-index 2020 framkom att 72 procent av konsumenterna i Sverige påverkas av hållbarhet i sina köpbeslut. Med Deedsters nya tekniklösning kan klimatpåverkan per transaktion tydliggöras direkt i en bankapp. Användarna får sedan individuella tips utifrån sin konsumtionsprofil på vad de kan göra för att minska sina utsläpp.