Den 14 november presenterades vinnarna av RBI European Awards, en tävling som samlar de mest framstående och innovativa institutionerna i Europa.
Priset går till den spelare som har gjort mest under det senaste året för att marknadsföra och stärka retail markanden. Danske Bank tog hem priset “Best Open Banking Strategy” i en knivskarp konkurrens. De andra nominerade var Alior, Erste, OTP och Nordea.
Danske Bank vann det åtråvärda priset på grund av bankens tidiga utveckling av en sk Aggregator som ger Danske Banks privata kunder möjlighet att få en aggregerad ekonomisk översikt över alla sina konton oavsett bank genom Danske Banks mobilbank på ett enkelt sätt. Denna lösning möjliggjordes genom partnerskap med Spiir och Nordic API Gateway.
– Det är med stor stolthet jag tog emot nyheten om utmärkelsen! Enligt RBI har vi tagit upp två vanliga kundsituationer, nämligen det faktum att många har konton i mer än en bank och att de flesta saknar överblick över sin vardagliga ekonomi. Som svar på detta skapade vi en bra lösning som vi nu belönas för, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank Sverige.