Cool Company redovisar Q3: Växer med 43 procent i Danmark jämfört med Q3 2022
Hem FÖRETAG Cool Company växer med 43% i Danmark jämfört med Q3 2022

Cool Company växer med 43% i Danmark jämfört med Q3 2022

Publicerat av: Redaktionen

Under det tredje kvartalet redovisar Cool Company hela 43 procent tillväxt i Danmark, där de är aktiva tillsammans med företagskunder.

I Sverige ökar antal frilansare inom marknadsföring och IT, och allt fler frilansare fakturerar med utländsk valuta.

Cool Company redovisar Q3: Växer med 43 procent i Danmark jämfört med Q3 2022

Jonny Simonsson, CFO på Cool Company

Cool Company stänger årets tredje kvartal med starka resultat för sitt företagserbjudande utanför Sverige. Störst tillväxt syns i Danmark, där bolaget växer med hela 43 procent, jämfört med Q3 föregående år.

I Danmark och Finland har Cool Company expanderat sin verksamhet tillsammans med företagskunder som valt att ta klivet till nya marknader. Cool Company som hanterar löner, försäkringar och tar arbetsgivaransvar för bolag med flexibel personal möjliggör för bolagen att snabbt och smidigt skala upp verksamheten och etablera sig på nya marknader.

– Vi har länge varit aktiva, vuxit och etablerat oss inom egenanställning för frilansare. De senaste åren har vi även lagt mycket krut på att utveckla vårt tjänsteutbud för företagskunder med flexibel personal och som även vill kunna växa utanför den svenska marknaden, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Nu står även den uppdaterade och utvecklade plattformen för Cool Companys företagskunder klar, Cool Business. Cool Companys företagskunder får tillgång till plattformen där de kan sätta ihop team, planera uppdrag, hantera fakturor och betala alla frilansare.

Genom plattformen tar Cool Company ett stort steg framåt rent teknologiskt och säkerställer både kapacitet och drift för framtiden.

Fler fakturor skickas med utländsk valuta 2023
Under tredje kvartalet liksom under hela 2023 ökar fakturering med utländsk valuta hos Cool Company vilket tyder på att frilansare hittar fler uppdrag utanför Sverige än tidigare. Den valuta flest frilansare fakturerar med förutom den svenska kronan är euron. Men under 2023 har fakturor med amerikanska dollarn ökat med 27 procent. Även valutor som japansk yen, norska kronan och schweizisk franc har ökat rejält, men från tidigare låga nivåer.

– Även om den absolut största andelen frilansare skickar sina fakturor i svenska kronor ser vi en växande trend med fakturering i utländska valutor. Tack vare globaliseringen hittar frilansare och konsulter uppdrag långt utanför Sverige, vilket vi tror att vi kommer se betydligt mer av, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Trots en pågående lågkonjunkturen och senaste årens turbulens som påverkat en stor del av arbetsmarknaden syns en stor tillväxt i antal frilansare som är verksamma inom både marknadsföring/sälj och IT hos Cool Company. I jämförelse med Q3 2022 ökar antalet aktiva frilansare inom marknadsföring med hela 102 procent under tredje kvartalet, och inom IT är ökningen hela 58 procent.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy