Ökningen av fintechbolag stimulerar till nya finansiella tjänster.
Dock har många startups förstått att de kommer ha svårt att nå framgång utan partners. Fintechbolag börjar därför snegla mot samarbeten med traditionella banker och finansiella tjänster som erbjuder kompletterande styrkor, enligt World Fintech Report 2018 från Capgemini och LinkedIn, i samarbete med Efma. Rapporten visar attmer än 90 procent av fintechbolagen uppgav en förbättrad kundresa och smidighet som nyckeln till deras framgång. Rapporten pekar också på ömsesidiga fördelar som fintechbolag och traditionella finansbolag kan uppnå, och den betydande rollen för bigtech inom finansiella tjänster.
Med hjälp av ny teknik, utvecklar fintech innovativa finansiella tjänster. Kundernas förväntningar pressar fram anpassade erbjudanden och tillgänglighet online 24/7, på alla digitala enheter. Enligt rapporten har dagens konsumenter emellertid större förtroende för traditionella finansiella varumärken än fintechbolag. För att lyckas i framtiden måste aktörerna bygga förtroende och leverera digitala, effektiva tjänster.
”Globalt behåller traditionella finanstjänster och -varumärken förtroendet bland kunder de byggt upp under alla år. I Sverige och Norden som länge legat i framkant vad gäller fintech har dock en rad stora aktörer som exempelvis Klarna eller Tink vuxit fram som utmanar bankerna på även detta plan” säger Andreas Artelius, Head Of Strategy & Innovation – Fintech Expert, på Capgemini Consulting
Möjlighet till samarbeten som är win-win
Utan belastningen från gamla lösningar och med hjälp av ny flexibel teknik, kan fintechbolag snabbt leverera de tjänster som kunderna vill ha. Årets rapport visar att mer än 90 procent av fintechbolag nämnde flexibilitet och en förbättrad kundresa var nyckel till framgång. Mer än 76 procent uppgav förmågan att utveckla nya tjänster och förbättra produkter och tjänster som affärskritiska moment. Utmaningen ligger i att skapa finansiellt hållbara affärsmodeller. Trots att fintechbolag har dragit in nära 1100 miljarder kronor sedan 2009, kom rapporten fram till att flera kommer försvinna om de inte bygger upp ett ekosystem med fördelaktiga samarbeten omkring sig.
«Trots innovativa och kundvänliga tjänster har många fintechbolag kommit till insikten att tjänsten i sig bara utgör en del av kommersiell framgång. När kostnaden och komplexiteten för att attrahera kunder, bygga en balansräkning samt leva upp till regulatoriska krav överväger fördelarna med att stå på egna ben, söker de i allt större utsträckning samarbeten med traditionella banker och finansiella aktörer.» säger Andreas Artelius
Nyckel till framgång ligger i att hitta den bästa partnern och modellen för samarbete.
Enligt World FinTech Report 2018 uppgav mer än 70 procent av fintechföretagens ledning att deras största utmaningar till samarbeten med traditionella bolag var bristen på flexibilitet. På sin ände upplever traditionella bolag negativ påverkan av tilliten hos kunder, varumärke och att ändra intern kultur som de största utmaningar till samarbeten.
Med spådomen att det stundande genombrottet kommer från bigtech, de stora, multinationella techbolagen med enorm kundplattform, är det hög tid för fintech och traditionella bolag att hitta den rätta samarbetspartnern och omvärdera vägen till framgång.
«I branscher som IT, handel, transport och telekom har ”Platformisering” och framväxten av API-affärsmodeller där återanvändbar och standardiserad infrastruktur från exempelvis Amazon och framväxten av ekosystem likt Apple till stor del marginaliserat betydelsen av tidigare ledande aktörer och banat väg för ”tillgångslätta” specialiserade nischspelare. I Sverige vi under senare tid sett att bankerna sakteliga gått ut med en rad Open Banking initiativ. De behöver dock accelerera sina investeringar och samarbeten med fintech för att undvika liknande öden.» avslutar Andreas Artelius