Hos majoriteten av nordiska företag klarar inte it-organisationen att leva upp till verksamhetens krav på skydd av it-system och information.
Det orsakar inte bara höga kostnader utan hindrar dem även från att nå sina affärsmål.
Det visar en undersökning bland 1 000 CIO:er i 24 länder från leverantören Veeam Software. Så många som tre av fyra nordiska CIO:er hävdar att de driftavbrott som sker till följd av exempelvis cyberattacker och problem i infrastrukturen, hindrar utvecklingen mot en ökad digitalisering. Trots att företagens ledningar inser att denna är nödvändig för att nå affärsmålen.
Avbrott ett växande problem
Driftavbrotten orsakar också stora direkta kostnader. Varje år förlorar företag 21,8 miljoner dollar i genomsnitt. Det är en ökning med 36 procent från förra året, då siffran låg på 16 miljoner dollar.
En tredjedel av de nordiska företagen uppger att de inte kan acceptera någon nedtid alls när det gäller de viktigaste applikationerna. Samtidigt är genomsnittstiden för ett avbrott hela 85 minuter.
Långsam återställning orsakar stora dataförluster
Bristerna är också grava i fråga om säkerhetskopiering av kritiska data. Överlag sker detta för sällan samtidigt som återställning efter ett avbrott tar för lång tid. Detta är ett problem hos så många som hälften av de nordiska företagen.
I genomsnitt förlorar alla tillfrågade företag data motsvarande drygt två timmars produktion, eller 127 minuter, för deras mest kritiska applikationer. Det är över en timme mer än den acceptabla tiden på 72 minuter. Bilden blir ännu mörkare då hälften av CIO:erna hävdar att deras verksamhet inte får förlora data motsvarande mer än 15 minuters produktion.
Förtroendet skadas – hos såväl kunder som anställda
Utöver de konkreta ekonomiska förlusterna har den här typen av oplanerade avbrott och dataförluster drabbat 44 procent av företagen i form av minskat anseende hos kunderna. För 22 procent har till och med varumärket skadats allvarligt.
Händelserna har även fått interna efterverkningar, påpekar drygt en femtedel av CIO:erna, med bland annat med minskat förtroende för företaget hos de anställda som en följd.
– Kraven på tillgänglighet och användarvänlighet är idag en hygienfaktor. Konsumenter och anställda accepterar inte avbrott. Det är anmärkningsvärt att det för många nordiska företag, till och med internationella storbolag, fortfarande tar flera timmar att få igång systemen vid ett avbrott.
– Gapet mellan affärskraven och vad IT levererar är stort, säger Victor Engelbrecht Dohlmann, nordenchef hos Veeam.
4 av 10 litar mer på molnet
Nästan sju av tio nordiska CIO:er upplever det här glappet mellan affärens krav på informationsskydd och vad it verkligen levererar. Som ett resultat av detta förväntas en betydande ökning av antalet företag som väljer säkerhetskopiering och katastrofåterställning som tjänst i molnet. Sådana investeringar beräknas öka med så mycket som 50 procent under 2017, parallellt med att företag i allt högre grad väljer molnlösningar för sin datalagring.
43 procent av de tillfrågade på affärssidan anser nämligen att de får bättre tillgänglighet av information och applikationer genom att anlita en molnleverantör, jämfört med den egna IT-miljön.
Situationen med alltför långa och frekventa driftavbrott, samt förluster av kritiska data lär knappast ljusna, om man ska tro majoriteten av CIO:erna i undersökningen. Nästa nio av tio bedömer att den istället kommer att förvärras, liksom de konsekvenserna det medför.
Undersökningen heter Veeam Availability Report 2017 och har utförts av Enterprise Strategy Group