Undersökningen ”Banking in 2035” som utförts i samarbete mellan Economist Impact och SAS Institute visar att bankerna tar socialt ansvar på högsta allvar.
Av 500 höga chefer inom banksektorn från hela världen anger 76 procent att de har ett ansvar att bidra till ett bättre samhälle.
Det sociala ansvaret omfattar bland annat att bidra till en bättre miljö.
För att det sociala ansvarstagandet inte bara ska bli läpparnas bekännelse behöver bankerna förbättra sig inom flera områden. Det handlar sammanfattningsvis om att kunna serva kunderna på ett bättre sätt, genom att behandla dem som individer. Det är ett mål som sammanfaller med att ge bättre service i största allmänhet och därigenom förbättra
lönsamheten. Det finns alltså inga motsättningar mellan socialt ansvarstagande och bra
affärer.
De tre viktigaste områdena att fokusera på fram till 2035 är de följande:
● Individfokus. Bankerna behöver kunna erbjuda individanpassade upplevelser till sina kunder. Det görs till stor del genom att förutsäga och uppfylla individuella behov med hjälp av dataanalys.
● Digitala kanaler. 2035 kommer digitala kanaler att vara den huvudsakliga mötesplatsen mellan bankerna och deras kunder. Kunderna kommer att förvänta sig att sköta alla sina bankärenden online, med datorer eller smartmobiler.
● Datadrivet beslutsfattande. Bankerna måste ha lösningar för dataanalys i toppklass, för att kunna göra avancerade analyser av kunder, förutsäga trender och hanterarisker.
Gemensamt för de här kraven är behovet av god cybersäkerhet och framför allt, lättillgängliga data som behövs för analyser. Den väntade utvecklingen medför arbete med att skapa nya tekniklösningar och processer på bankerna, och på att jobba med attitydförändringar. Framsynta banker har redan satt igång med det.