Epishines organiska solceller för inomhusbruk möter behovet av trådlös förnybar energiförsörjning för den snabbt växande marknaden för IoT-produkter
Axel Johnsons solinvesteringsbolag AxSol har under de senaste två åren genomfört fyra investeringar i nordiska solenergibolag.
Nu leder AxSol finansieringsrundan i solcellsbolaget Epishine, som har en banbrytande, patenterad process för att trycka organiska solceller. Med industriledande verkningsgrad vid svagt ljus har de just släppt en första produkt på världsmarknaden i form av småskaliga solceller för strömförsörjning av IoT-produkter inomhus.
AxSol blir största enskilda ägare med en ägarandel på 20 procent, och gör därmed sällskap med tidigare investerare, som Almi Invest GreenTech, Karl-Johan Perssons investmentbolag Philian, Beijers Ventures och Vigo Carlund. Epishine reser totalt 80 miljoner kronor i rundan.
Epishine grundades 2016, och har ett ursprung i 30 års forskning. Bolaget, som har sin bas i Linköping, har under det senaste året med stor framgång utvecklat sina tunna, flexibla organiska solceller för inomhusbruk med tillämpning i produkter för fastighetssektorn, i produktkategorier som trådlösa sensorer, elektroniska lås och brandvarnare.
Efterfrågan på energiförsörjning till trådlösa uppkopplade IoT-enheter förväntas växa kraftigt under kommande år, vilket skapar tillväxtmöjligheter för Epishines teknologi med tillämpningsmöjligheter inom stort spektrum av inomhus-produktkategorier med låg energiåtgång – alltifrån de initiala produkternas fokus på prop-tech, till butikers produkt- och prisskyltning.
Johan Bergström, vd AxSol:
”Epishine har en banbrytande teknologi som man nu bevisat att man kan ta från labb till praktisk och kommersiell tillämpning. Bolaget går därmed in i en extremt intressant fas och vi är från AxSols sida mycket glada över att få bli en del av Epishines fortsatta utveckling och framgång. Teamets gedigna kunskap och närhet till forskningsfronten inom organiska solceller, i kombination med det snabbt växande intresset för strömförsörjning av IoT-produkter inomhus, skapar en fantastiskt spännande plattform för fortsatt utveckling och tillväxt.”
Mattias Josephson, medgrundare och VP Business Development, Epishine:
”Tryckta solceller kan bli hur stort som helst. Vi bestämde oss tidigt för att inleda med en liten solcell med fokus på IoT inomhus, där traditionella solcellstekniker har svårt att räcka till. Det känns oerhört bra att elektronikvärlden nu följer den utveckling vi har förutspått och att företag från hela världen tittar på lösningar för att slippa kostnader kring batteribyten och samtidigt minska den negativa miljöpåverkan från engångsbatterier. Vi är i inledningen av ett globalt teknikskifte där vi tack vare denna emission kan accelerera arbetet med att bli marknadsledande inom tryckta solceller – ett område där vi kommer se allt storskaligare tillämpningar. Vi tycker att Axel Johnsons stora satsning på solenergi genom AxSol är ett fantastiskt projekt som det känns helt rätt att bli en del av.”