Tata Consultancy Services (TCS) och BankID BankAxept AS, Norges nationella betalnings- och elektroniska identitetssystem, har inlett ett strategiskt partnerskap i syfte att inrätta och hantera en ledningscentral som stärker och förbättrar säkerhet och tillgänglighet för landets viktiga finansiella infrastruktur.
BankAxept är det nationella betalningssystemet i Norge, där 80 procent av kortbetalningarna görs med ett BankAxept-kort.
BankID är det norska systemet för eID-verifiering, som används av mer än 90 procent av landets befolkning, banker, offentliga institutioner och företag. Nya regler kring digital identitetsautentisering kräver att BankID erbjuder användarna en kompatibel, pålitlig och säker elektronisk identitetslösning med support dygnet runt.
BankID BankAxept AS har valt TCS som partner för att skapa en ny ledningscentral för verksamheten. TCS valdes på grund av företagets beprövade erfarenhet av att leda storskaliga tillväxt- och transformationsprojekt för företag inom bank- och finanssektorn. Som en del av avtalet kommer TCS att bygga och hantera en driftledningscentral i Oslo för alla BankID BankAxept AS användare och kunder. Den nya ledningscentralen, tillgänglig 24/7, gör det möjligt att direkt hantera alla serviceavbrott, säkerhetsproblem eller kundförfrågningar relaterade till tjänsterna.
TCS kommer att driva ett dedikerat övervakningsramverk vid den nya ledningscentralen. Ramverket kan förutsäga, reagera och förhindra att alla problem i värdekedjan påverkar det bredare ekosystemet för finansiella tjänster. Det kommer vidare att innehålla funktioner som effektivt delar kommunikationsdata med ett team med experter och leverantörer så att de snabbt kan identifiera grundorsaken till problemet och samarbeta för att lösa eventuella problem. Ledningscentralen har kapacitet att hantera både interna team och leverantörer, vilket möjliggör snabb hantering av driftstörningar, brådskande säkerhetsvarningar eller händelser. Den kan dessutom integrera mervärdestjänster från partners ekosystem.
– BankID har nu 4,4 miljoner användare över hela Norge, och BankAxept hanterar cirka 8 av 10 betalningar i butik, kommenterar Øyvind Westby Brekke, VD, BankID BankAxept AS. Alla driftstopp för dessa system innebär en allvarlig inverkan på landets offentliga institutioner, företag och medborgare. Vi vände oss till TCS som en pålitlig teknikpartner för att bygga ett uppdragskritisk kommandocenter som snabbt hjälper oss att lösa eventuella tekniska problem eller avbrott i tjänster för att säkra flexibilitet och tillförlitlighet för Norges viktiga infrastruktur för finansiella tjänster.
– Vi är glada över att samarbeta med BankID BankAxept AS i deras uppdrag att möjliggöra sömlösa finansiella transaktioner över det rikstäckande ekosystemet och att främja innovation. Vår driftledningscentral kommer att förbättra säkerhet, tillförlitlighet och flexibilitet i den nationella infrastrukturen för betalningar och elektronisk identifiering som stöder Norges ekosystem för bank- och finanstjänster, samtidigt som det stödjer nya innovativa tjänster från ekosystempartners, säger Rajan Maheshwari, landschef för TCS i Norge.