Ett företags värdegrundarbete, och därtill att ta fram värdeord – det är inte alltid helt enkelt.
På Kivra har vi ett ord, ett begrepp, som har enat oss och som vi lever efter – det som kallas »happy-happy«. Vi välkomnar fler företag och organisationer att anamma happy-happy, och ett bra sätt är att ta del av det erbjudande som du kan läsa om lite längre ner.
Ingen ska missgynnas
Happy-happy är ett förhållningssätt som vi strävar efter i allt vi gör, såväl internt på företaget, som i Kivras relationer till privatpersoner och organisationer. Den bärande idén med happy-happy för Kivra är att inte någon ska missgynnas av ett beslut eller en tjänst vi utvecklar, varken direkt eller indirekt.
Det är en stor utmaning, vi vet – men det inspirerar oss, även om vi är ödmjuka inför att vi inte alltid kan nå precis hela vägen fram. För oss inkluderar nämligen happy-happy även miljön, och till och med personer som ännu inte är Kivra-användare. Ett beslut, tjänst eller en affär som är bra för en part, kan vara direkt dålig för en annan – och då är det följaktligen inte happy-happy.
Happy-happy har bland annat påverkat Kivras strikta förhållningssätt till hantering av persondata och när vi utvecklar nya tjänster; det är vägledande för vår interna arbetskultur, i våra relationer till myndigheter, beslutsfattare och samhället i stort.
Svensk professor bakom begreppet
Kivra växer, och happy-happy-tänket ingår i grundutbildningen för nya medarbetare. Den senaste utbildningsdagen blev något utöver det vanliga eftersom den som ligger bakom begreppet happy-happy, Lars-Johan Åge, deltog som föreläsare. Lars-Johan Åge anses vara en av världens främsta experter på förhandlingar, dess psykologi och faktorer för en lyckad utkomst. Han är utbildad på Harward law school och verkar som professor vid Högskolan i Gävle.
För personalen på Kivra pratade Lars-Johan bland annat om bakgrunden till happy-happy, hur det delvis uppstod som en invändning mot begreppet win–win. Win–win sätter inte fingret på vad man i en förhandling egentligen försöker uppnå, berättade Lars-Johan Åge, det antyder en isolerad händelse; något man beslutar en gång, för att sedan skiljas åt och kanske aldrig ses igen. Happy-happy, däremot, är en infallsvinkel som skapar förutsättningar för att parter ska vara nöjda över tid. För oss på Kivra är långsiktighet fundamentalt; att skapa stabila relationer när vi är med och driver omställningen till en hållbar, digital infrastruktur för hela samhället.