I början av oktober bjöd Telavox ihop med Lime Technologies in ett hundratal kvinnliga entreprenörer till en AW-workshop på Media Evolution City.
Stämningen var på topp och kvällen varvades med föreläsningar, peppande samtal och massor av mingel.
Här har vi summerat godbitarna och ger dig bästa säljtipsen från de tre talarna.
Strax innan klockan fem slogs portarna upp på Telavox huvudkontor i Malmö. Kvällen inleddes med dryck, wraps och mingel innan konferenciererna Kim Wictorin (Telavox) och Jennie Forsberg (Lime) hälsade välkomna. De berättade om frustrationen och bakgrunden till eventet: metoo-vågen som svepte över världen och olika undersökningar som visat att färre kvinnor startar företag.
Kvällen fortsatte sedan med de tre talarna som delade med siga av sina olika erfarenheter från säljbranschen.
Kristina Lantz, marknadschef på Lime, berättade om hur det var att driva eget och att göra karriär i säljfokuserade organisationer.
Anna-Mari Ewing, produktspecialist på Lime, föreläste om “fem säljsanningar” och konkreta säljtips för hur entreprenörer kan arbeta proaktivt och effektivt med försäljning.
Henrik Thorvinger, utvecklingschef Telavox, pratade om vikten av att hålla fast vid sin vision och konsten att våga säga nej till kunder.
För dig som inte kunde delta på eventet, har vi sammanfattat några av deras mest tänkvärda och viktigaste säljtipsen.
1. Lär känna dina kunder
”Att lära känna sina kunder handlar inte om att ta en fika på stan, utan om att analysera sin målgrupp. Försäljning sker inte slumpmässigt – kunder köper från de som förstår och kan tillgodose deras behov. Så det gäller att veta vilka du vänder dig till och förstå deras vardag.” – Anna-Mari
2. Våga satsa på att tjäna pengar
”Det var inte självklart för mig att börja med sälj. När jag var yngre såg mig inte som säljare och kände att jag inte kunde tjäna pengar på någon jag träffar. Jag ville hjälpa, så jag utbildade mig till teolog. Men i samband med utbildningen startade jag ändå eget. Och jag insåg att det inte är fult för tjejer att sälja. Att tjäna pengar.” – Kristina
3. Stå fast vid din vision
”Det fanns en anledning till att du startade ditt bolag: någonting var paj och du kunde fixa det. Glöm inte bort det! Våga hålla fast vid din vision – även när det blåser hårt och kunder ställer krav. Sätt upp dina egna ’budord’ och tänk alltid på vad du offrar om du säger ja till kundernas önskningar.” – Henrik
4. Sätt nästa steg
”Alla vet hur viktigt det är att sätta mål. Men se inte bara till att sätta en siffra som säljmål – bryt ner det och sätt siffror även på vad du behöver göra för att nå dit! Definiera vilka steg som driver dina affärer framåt och se till att arbeta utifrån det.” – Anna-Mari
5. Misslyckas ofta – men gör det snabbt
”Du måste misslyckas, och du måste misslyckas ofta, för att utvecklas och lyckas i det långa loppet. Men se till att göra det snabbt! Sätt ihop ett utkast eller en prototyp och testa dina idéer så snart som möjligt för att avgöra om de är värda att arbeta vidare med.” – Henrik
6. Håll vad du lovar
”Det finns många slarviga säljare och bolag där ute, som inte tar sig tid eller minns sina kunder. Bara genom att du har koll på läget och är lätt att ha att göra med, så kan du plocka lätta poäng och bygga mycket förtroende.” – Anna-Mari
7. Var stolt över att du vill lyckas
”Jag har levererat många fina säljresultat hittills under min karriär. Men det är inte det jag är mest stolt över. Jag är mest stolt över att jag inte tycker det är skamset för kvinnor att vilja lyckas och bli framgångsrika. Och det vill jag att alla kvinnor ska kunna känna.” – Kristina
Diskussion: Vad gör du när försäljningen känns jobbig?
Efter presentationerna blev det gemensam diskussion och samtal om hur det är att arbeta med sälj. Erfarenheter och tips delades, bland annat kring vad en kan göra när det känns jobbigt att lyfta luren inom B2B-försäljning:
Sätt ett mål. Visualisera att varje samtal är värt x antal kronor (vilket det är!) för att bli sporrad till att jaga nya kunder. Tänk WYWYN. Känner du dig påträngande när du säljer? Håll fokus på ”why you, why you now” (WYWYN) och var tydlig med varför du ringer någon och varför just då.
Hjälp kunden. Allt handlar om perspektiv. Tänk att du som entreprenör och säljare har en skyldighet att informera kunden – ingen annan kan din produkt så bra som du!Arbeta proaktivt. Genom att lära känna din målgrupp på djupet och arbeta proaktivt med försäljning, så väljer du vem du säljer till – inte tvärtom. Det gör det enklare för dig att sälja det du vill sälja och att inte göra avkall på din vision.
Sist men inte minst, tack till alla deltagare som lyssnade, ställde frågor och delade sina erfarenheter. Vi hoppas att alla lärde sig något nytt om sälj och fick en rejäl dos inspiration!