Under Sweden Innovation Days 17-19 november matchas totalt 200 startups runt om i världen mot tunga investerare och storbolag.
Nio av dessa får eller har fått affärsstöd från Uminova innovation.
– Sweden Innovation Days är ett fantastiskt initiativ för att hjälpa bolag att skala upp och växa, och eventet har blivit en global angelägenhet. Eventet är resultatet av ett samarbete mellan elva ledande hubbar runt om i Sverige varav vi är en, och kreativa kluster från Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Indien, Israel, Japan, Sydkorea och USA. För oss hos Uminova Innovation finns det inget viktigare än att skapa möjligheter för våra startups, och lyckade samarbeten med andra är en framgångsfaktor, säger verksamhetsledare Maria Olofsson.
Över 200 AI-startups runt om i världen hoppas hitta nya kunder, samarbetspartners och investerare under de tre händelserika dagarna. Nio av tio bolag från norra Sverige får eller har fått affärsstöd från Uminova Innovation. Tre av dessa är Codemill, Adlede samt Prediktera.
Johanna Björklund är forskningsledare på Umeå universitet och stjärnentreprenören bakom framgångssagan Codemill som möjliggör AI inom videoproduktion. Hon är också en av nyckelpersonerna i teamet Adlede som utvecklar en lösning för positiva och effektfulla matchningar inom reklam.
– På tidigare event har vi hittat nya investerare. Det är också väldigt bra för rekrytering och partnerskap. Ofta kan det leda till oväntade samarbeten, säger Björklund.
Andreas Vidman är VD hos Prediktera som utvecklat en innovation inom kemisk bildanalys.
– Globala event innebär helt enkelt en större pool av aktörer och större chans för oss att hitta rätt inom vår bransch.
Från länet deltar också storbolagen Komatsu, ÅLÖ, Norrmejerier, Boliden samt Skogstekniska klustret. Maria Olofsson poängterar att globala samarbeten är nödvändiga för att skapa konkurrenskraft och talangattraktion.
– I länet har vi världsledande industrier som behöver komma ut globalt och hitta ny kompetens. Vi ser att AI-forskningen på Umeå universitet resulterar i många spännande bolag. Vi måste vara proaktiva och hjälpa dem att komma ut på marknaden. Det handlar om att sätta Umeå på kartan.
Men framgångsrik matchmaking bygger på träffsäker matchning. Och för att lyckas med det krävs en stor mängd inläsning och förberedelser.
– Inför eventet gör vi analyser på alla anmälda storbolag, vi kartlägger vad de söker för tekniker och inom vilket område. Sedan går vi igenom flera hundra nationella och internationella startups för att hitta rätt matchning. Det är ett eormt stort arbete, men ett vi gärna gör eftersom vi ser att det betyder mycket för våra startups och regionalt näringsliv, säger Maria Olofsson.