Ny undersökning: Agila företag mer lönsamma

Företag som anammar agila affärsstrategier upplever fler fördelar än sina mer traditionella branschkollegor.

Det visar en ny undersökning som genomförts på uppdrag av Pegasystems.

Den amerikanska mjukvaruleverantören Pegasystems har låtit Frost & Sullivan genomföra en global undersökning bland 437 chefer för att ta reda på om det finns eventuella samband mellan agila (det vill säga flexibla och snabbfotade) affärsstrategier och hur företag presterar. Studien definierar agila affärsmetoder (“business agility”) som förmågan att snabbt och konsekvent kunna reagera och balansera snabbhet med stabilitet genom operativ disciplin, för att på så sätt snabbt kunna dra nytta av förändring och komplexitet.

Chefernas företag har placerats i tre kategorier: de som anammat agila strategier, de som planerar för att börja anamma sådana strategier och avslutningsvis de som inte använder sig av agila strategier. Skillnaden mellan de som anammat agila strategier och de som inte har gjort det är markant: de som inte jobbar agilt uppgav att de i snitt var 25 procent mindre nöjda med hur företaget presterade sett över en rad parametrar, bland annat kundnöjdhet, affärsvärde, produktkvalitet och produktivitet.

– Det är tydligt att företagen blir mer effektiva, lönsamma och kundinriktade genom att anamma ett agilt arbetssätt. Men för att våga göra detta behöver de utveckla sin syn på risk. Företagsledare som fokuserar för mycket på att minimera kostnader löper i själva verket en större risk att bli frånsprungna av konkurrenter, säger Magnus Lagerqvist, försäljningschef på Pegasystems.

De chefer som anammat agila strategier uppgav att detta medförde en rad fördelar, bland annat märkbart ökad omsättning (84 procent), lönsamhet (78 procent), nya kunder (78 procent) och bättre förmåga att behålla kunder (77 procent).

Samtidigt uppgav även 82 procent av dessa chefer att kundnöjdheten och kvaliteten på kundupplevelsen i deras företag är större respektive bättre än motsvarande hos branschkollegor som jobbar mer traditionellt.

Trots de många fördelarna med agila affärsstrategier uppger mindre än hälften av alla tillfrågade (43 procent) att de i dag arbetar agilt – samtidigt som ett av fem företag inte jobbar agilt och inte heller har några planer på att gå över till att göra det inom 1-2 år eller överhuvudtaget. Företag som prioriterar att minska kostnader och risker utgör majoriteten av dessa företag. Av de tillfrågade uppger nästan hälften (47 procent) att brist på stöd från ledningshåll är en av de främsta anledningarna till att utvecklingen hindras. Samtidigt som nästan alla företag fokuserar på att minimera kostnader och risker, så är det de företag som lägger störst vikt vid detta som halkar efter i utvecklingen mot att bli mer agila.