Banker utan fokus på hållbarhet riskerar att förlora kunder
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Banker utan fokus på hållbarhet riskerar nu att förlora kunder

Banker utan fokus på hållbarhet riskerar nu att förlora kunder

Publicerat av: Redaktionen

En fjärdedel av de svenska bankkunderna är beredda att byta bank om de inte anser att deras nuvarande bank är tillräckligt klimatmedveten.

Det visar undersökningen Global Sustainability Study från konsulthuset Simon-Kucher & Partners.

Enligt undersökningen förväntar sig 33 % av de svenska konsumenterna att de inom det kommande året kommer att syna sin bank i sömmarna för att kontrollera om banken är tillräckligt klimatmedveten. Bland dessa 33 % kommer nästan åtta av tio att vara beredda att byta bank eller annan leverantör av finansiella tjänster, om de inte anser att den nuvarande leverantörens produkter eller tjänster är tillräckligt hållbara.

Efterfrågar hållbara lösningar

41 procent av konsumenterna anser att hållbarhet är ett centralt köpkriterium när de köper tjänster av företag inom den finansiella sektorn.

– Vi anser att 41 procent är en relativt stor andel. Siffran antyder en rörelse och en tydlig preferens hos de finansiella konsumenterna trots att det kan verka mindre tillgängligt för den enskilda konsumenten att välja den gröna lösningen i banken eller pensionsföretaget jämfört med köp av matvaror eller kläder, säger managing partner Andreas Jonason från Simon-Kucher & Partners.

Banker bör fokusera på grön rådgivning

Banker utan fokus på hållbarhet riskerar att förlora kunder

Andreas Jonason

De finansiella företagen har enligt Andreas Jonason också indikerat ökad uppmärksamhet på utvecklingen. Senast tillkännagavs det under COP26-toppmötet att 450 finansiella företag har förpliktat sig att uppnå netto-0-utsläpp av CO2 2050.

– En mycket viktig åtgärd är att erbjuda hållbara tjänster till konsumenter och företag. Det är något som finansiella företag redan gör idag och har gjort en tid och det kommer att fortsätta vara relevant för dem att sätta fokus på hållbarhet i framtiden, säger Andreas Jonason.

När det gäller privatkunder erbjuder banker redan nu gröna, billiga bil- och bostadslån. Vissa har gått så långt att de väljer bort utlåning till köp av bensin- och dieselbilar.

– Därutöver kan bankerna anpassa sig till de klimatmedvetna konsumenterna genom att till exempel omdirigera finansieringsmedel för lån till företag som understödjer den gröna omställningen. Och det skulle inte förvåna om det införs en hållbarhetsbedömning som parallell till de kända kredit- och riskbedömningarna, säger Andreas Jonason.

Investeringar och investeringsrådgivning är andra produkter som det är nödvändigt att fokusera på när det gäller hållbar omställning i den finansiella sektorn.

Morten Kaae Sørensen, head of financial services i Norden hos Simon-Kucher & Partners, påpekar att bankerna är tvungna att integrera hållbarhet i deras rådgivning till både företags- och privatkunder. Han menar att det kommer att vara avgörande att man kan ge konsumenter och företag rådgivning och informera om hållbara investeringsmöjligheter.

Simon-Kucher & Partners: Omställning är nödvändig

Enligt Morten Kaae Sørensen visar resultaten av undersökningen från Simon-Kucher & Partners att konsumenter tar hållbarhetsagendan på stort allvar och det ska man också göra som bank eller annan verksamhet inom den finansiella sektorn om man vill vinna och behålla framtida konsumenter.

– Nya generationer bland konsumenterna kommer bl.a. att förvänta sig att bankerna kan ge rådgivning om hållbarheten i deras investeringar, så som de i dag ger rådgivning om riskprofil och investeringshorisont. Och om konsumenterna inte kan få tillräckligt kompetent rådgivning i en av de traditionella bankerna, kommer det med säkerhet uppstå alternativa leverantörer som kommer att utmana den finansiella sektorn enbart i kraft av deras fokus på hållbarhet. Bankerna kommer därmed att utmanas av både konsumenter och nya konkurrenter.

– Omställningen kommer inte att vara enkel. Det kommer att ta tid och kräva mod att göra val och välja bort. Men det är nu som banker och andra företag i den finansiella sektorn ska investera och lägga om sina affärsmodeller och sitt erbjudande för att skydda deras långsiktiga räntabilitet och livskraftighet. Hållbarhet kommer att vara en inträdesbiljett till framtiden, men för de företag som är tidigt ute kommer det också att finnas möjlighet till tillväxt och positiv differentiering i förhållande till konkurrenterna, säger Morten Kaae Sørensen.

Fakta om Global Sustainability Study 2021

Undersökningen Global Sustainability Study 2021 har genomförts av Simon-Kucher & Partners i samarbete med Dynata. 10.281 konsumenter i 17 länder (varav 757 i Sverige) har fått frågor om sin inställning till hållbarhet, sin syn på hur viktig hållbarhet är i samband med konsumtion, samt deras beredvillighet att betala extra för hållbara produkter och tjänster.

Fakta om Simon-Kucher & Partners

Simon-Kucher & Partners är världens ledande konsulthus inom pris-, försäljnings- och marknadsföringsstrategier. Företaget grundades 1985 och har i dag 1 600 anställda på 41 kontor i 26 länder.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy