Banker behöver bättre förstå hur AI skapar värde
Hem TEKNIKAI Banker behöver bättre förstå hur AI skapar värde

Banker behöver bättre förstå hur AI skapar värde

Publicerat av: Redaktionen

Artificiell intelligens (AI) kan vara till stor nytta inom den finansiella sektorn, men många banker ligger fortfarande efter på det området och behöver komma ikapp.

 Banker och andra leverantörer av finansiella tjänster har under pandemin känt sig tvungna att fortsätta digitaliseringen av sina processer och tjänster, till exempel kontoöppning, personlig identifiering eller kontaktlösa betalningar.

Även användningen av AI ökar, enligt en studie från Leibnizinstitutet, men många banker släpar efter den utvecklingen.

Gartner spår att banker och investeringsfirmor kommer att spendera 623 miljarder dollar i år på produkter och tjänster inom teknik, där AI är en av huvuddelarna. Och banker tillhör, enligt Deutsche Bank, de branscher där AI fundamentalt kan ändra branscher, och ger investeringar, hållbarhet och finansiell brottsbekämpning som exempel.

När bankerna ska investera i AI är det bra att ha några aspekter i åtanke, bland annat att mervärdet främst ligger i en sammanhängande strategi som involverar alla affärsområden. Det borgar för långsiktig framgång inom flera områden, inklusive att behålla och locka till sig nya kunder och effektivisera verksamheten.

En del banker och leverantörer av finansiella tjänster behöver sätta sig in mer i hur de kan använda AI på ett målinriktat sätt. För att nå fördelar genom automatisering krävs att man lägger en nödvändig grund.

Banker behöver bättre förstå hur AI skapar värde

Philip Carl, Nordenchef för Endava

Precis som när många andra nya tekniker ska införas är rätt inställning en förutsättning för att utveckla en framgångsrik strategi. Ansvariga ledare måste behandla AI för vad det är: en förutsägande teknik. Dess styrka ligger främst i förmågan att utveckla upprepbara mönster som kan användas för att tillämpa lösningar på liknande problem inom företaget för att påskynda processerna. Finansinstitut som har infört AI med denna grund rapporterar om fördelar som framgångsrik användning av prediktiv analys (34 procent), anställda som arbetar effektivare och utför mer värdeadderande aktiviteter även vid högre arbetsbelastning (33 procent) samt bättre kundservice och kundnöjdhet (32 procent), enligt en undersökning från Economist Intelligence Unit.

Öppenhet är också en viktig del av ett korrekt tillvägagångssätt – inte bara när det gäller kostnader. Banker och leverantörer av finansiella tjänster är enligt lag skyldiga att avslöja logiken bakom AI-modeller vid revisioner. Dessutom måste cheferna ta hänsyn till andra dimensioner: AI-lösningar kan vara beroende av molnet, med fokus på skalbarhet och återanvändning av modeller. Dessutom måste AI-lösningar – liksom andra algoritmer – underhållas, utbildas och övervakas och framför allt kvalitetssäkras.

Användningen av realtidstillämpningar innebär stora utmaningar när det gäller tillgänglighet och kvalitet av data. Alla banker vill kunna erbjuda rätt produkter i de allt kortare dialogerna med sina kunder där AI-drivna insikter i realtid kan vara till stor hjälp. Trots att kunderna i dag i allt högre grad förväntar sig personligt anpassade erbjudanden och omedelbart tillgängliga finansiella tjänster är det bara ett fåtal finansinstitut som använder AI-lösningar för att tillgodose dessa behov. Men att känna sina kunder och deras förväntningar är definitivt en stor konkurrensfördel.

Av Philip Carl, Nordenchef för Endava

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy