Amelia tar plats som SEB´s nya digitala medarbetare

Deloitte och IPsoft har tecknat avtal om att vidareutveckla IPsoft kognitiva plattform Amelia i Australien.

Deloittes Analytics och kognitiv teknik praktiken ledare Alan Marshall sade: ”Vi är helt övertygade om att IPsoft s Amelia plattform är en av dessa transformerande pjäser som kommer att hjälpa australiska företag förbli konkurrenskraftiga på den internationella arenan.

Amelia, en ny digital medarbetare i SEB

”Amelia kan helt förändra hur servicecenter svara på kundernas och personalens önskemål. Hon har en unik naturligt språk processorkapacitet som innebär att hon kan ha en dialog precis som en människa, vilket gör en naturlig interaktion möjlig. Samtidigt genom att ansluta med andra system och kollegor Amelia kan uppfylla önskemål början till slut.

”Bäst av allt, kan Amelia göra detta på maskinens hastighet medan du håller tusentals samtal parallellt.”

Marshall förklarade att Amelia förmåga att förbättra servicen och effektiviteten kommer att ha en direkt inverkan på Australien produktivitet agenda. Han sade: ”Våra kunder är pressade att hitta nya vägar till tillväxt som gör det möjligt för dem att förbli konkurrenskraftiga. Kognitiv teknik kommer att spela en central roll för att möta denna utmaning.

”För detta ändamål vi är mycket glada över att få arbeta med IPsoft att Förändring av några av våra kund organisationers äldre processer och utbilda Amelia i olika servicesituationer över en mängd olika branscher, inklusive finansiella tjänster, hälsovård, utbildning och telekommunikation. Vi ser också vissa betydande aktivitet i Mining and Oil & Gas ”, sade Perth-baserade Deloitte partner.

Marshall tillade: ”Vår uppgift är att hjälpa kunderna att identifiera vilka plattformar kommer att leverera transformerande avkastning genom att påskynda leveransen av de vardagliga och öppna upp mer värdefulla insikt möjligheter för de anställda. Kombinationen av de två är oerhört kraftfull.

”Framväxten av robot arbetskraft, som den som ges av Amelia, är en riktigt spännande möjlighet för australiska företag att automatisera sin processexekverings och förändra dess interaktion servicemodeller.”

Justin Cooper, IPsoft Australian Vice President sa: ”Vårt samarbete med Deloitte ger oss omfattande branschkunskap som gör att vi kan leverera en end-to-end-lösning för våra kunder. Företag inom alla sektorer är angelägna om att utnyttja kognitiv teknik för att öka arbetsstyrkan, så att de kan lägga mer energi på att förbättra kundupplevelsen.

”Att bygga på vår erfarenhet av att arbeta framgångsrikt med Deloitte i andra regioner, vi är mycket glada över att samarbeta tillsammans i Australien påskynda utbyggnaden av digital arbetskraft.”

SEB satsar nu på Amelia, en digital medarbetare inom bankens interna IT-support. Genom att efterlikna människans inlärningsprocess och dialog kan tekniken användas för att utföra uppdrag och ge information.
Nästa steg är att låta bankens privatkunder ta del av Amelias färdigheter som komplement till övrig service, skriver banken i ett pressmeddelande.– Vår övertygelse om att den här tekniken kan skapa positiva kundupplevelser bygger på de goda resultat vi sett vid tester i vår IT-support. Under de första tre veckorna av testet hölls över 4 000 dialoger med 700 anställda och Amelia löste då majoriteten av förfrågningarna utan dröjsmål, säger Rasmus Järborg, SEB:s strategichef.

Det är nu nio månader sedan Amelia började arbeta hos SEB. Hittills servar hon 700 av företagets 15 000 medarbetare. Tanken är att hon ska få större ansvarsområden med tiden.

– Digitala medarbetare kommer att förändra det sätt på vilket banker hanterar sin verksamhet och utgöra en plattform för nya tjänster. SEB är en tydlig föregångare när det gäller att förstå möjligheterna med digital transformation och skapar nu ett försprång genom att placera Amelia i direkt kundkontakt, säger Chetan Dube, vd IPsoft.

Källa, aktuell säkerhet