Mäklarhuset utvecklar sitt digitala erbjudande.
I dag lanseras en ny hemsida med fler nya tjänster, som kommer hjälpa både köpare och säljare att sköta bostadsaffären digitalt.
– Allt fler vill sköta allt mer av sin bostadsaffär digitalt. Inte minst under coronapandemin. Nu fortsätter vi att utveckla vårt digitala erbjudande, säger Mäklarhusets vd Erik Wikander.
Coronapandemin har lett till att digitaliseringen tagit stora kliv framåt. Det märks inte minst i mäklarbranschen. Under 2020 har användningen av digitala verktyg i samband med bostadsförsäljningar tagit fart ordentligt. Försäljningar med virtuella visningar, där en bostadsannons utformas med hjälp av VR-teknik och interaktiv gyrostyrning, har ökat med 52 procent för Mäklarhuset. De ger också cirka 200 procent längre interaktionstid än vanliga bostadspresentationer.
Även inställningen till bostadsaffärer har förändrats. En av fyra personer kan tänka sig att köpa en bostad i Sverige digitalt under pandemin, visar en tidigare undersökning från Mäklarhuset.
Allra störst är viljan för digitala affärer hos de som ska köpa sin första bostad och de som bor i mer glesbebyggda län. En digitaliserad bostadsmarknad gör att fler kan ta del av den, vilket ligger till grund för Mäklarhusets omfattande satsning på digitala verktyg under de senaste åren.
– Fler köpare och säljare är redo att sköta sin bostadsaffär på distans. Coronapandemin har skjutit fram utvecklingen flera år och de digitala verktygen fyller nu en central funktion på bostadsmarknaden. Vi vill fortsätta leda den digitala utvecklingen med nya smarta lösningar, säger Erik Wikander, vd för Mäklarhuset.
Mäklarhuset utvecklar digitalt erbjudande
Som ett led i satsningen att digitalisera bostadsaffärerna, fortsätter Mäklarhuset att utveckla sitt erbjudande. I dag, den 30 november, sjösätts Mäklarhusets nya hemsida. Hemsidan erbjuder en bredare palett av digitala redskap som ökar möjligheterna för fler att hitta sitt drömboende. Bland dessa finns nya integrationer för interaktiva verktyg, som smarta virtuell renovering av kök, badrum eller fasad och provmöblering.
– Verktygen gör att besökaren direkt kan se hur det går att renovera och möblera bostaden. Det hjälper dem att visualisera sig själva och sin vardag i bostaden. Det hjälper många att fatta ett beslut om bostaden och gör att fler är mer kvalificerade för att gå in i en budgivning.
Mäklarhuset har tidigare lockat över 100 000 dagliga besökare till sin hemsida. I takt med att branschen möter en ännu bred digitalisering och Mäklarhusets digitala verktyg för en lyckad bostadsaffär förbättras, hoppas Erik Wikander att den siffran fortsätter stadigt uppåt.
– Den senaste tiden har vi sett två saker: Den digitala acceptansen har ökat bland köpare, samtidigt som den digitala bostadsannonseringen fortsätter att vara isolerad till en central sajt. Vi på Mäklarhuset tror på mångfald och genom våra nya smarta lösningar, hoppas vi erbjuda nya lösningar till flera.
Fyra nya funktioner på Mäklarhusets hemsida:
- Mäklarhuset Smart® Sök 2.0: Mäklarhusets unika sökmotor, som utgår från varje köpares specifika önskemål, har utvecklats för att hjälpa, förenkla och förtydliga för besökarna.
- Mäklarhuset Story: En sektion där säljaren i text och bild kan berätta om sina viktigaste tips kring bostaden som säljs. Detta för att bidra med den personliga upplevelse som alla säljare har, men som inte framgår.
- Mäklarhuset Skärgård: Mäklarhusets nya sektion som lyfter fram de unika skärgårdsbostäderna i Stockholm, som har blivit så relevanta i hemester-tider.
- Bostadens topp 3: En sektion på bostadssidan där mäklaren i text och bild lyfter fram tre fördelar med bostaden.