Den privatekonomiska tjänsten Zmarta breddar sitt utbud och lanserar en ny tjänst för bolån.
Med den nya tjänsten får konsumenten snabbt en överskådlig bild av både sin boendeekonomi och bolånemarknaden, samt en möjlighet att utmana sina nuvarande villkor utifrån sina preferenser och behov. Lanseringen är nästa steg i Zmartas utveckling av en unik bolånetjänst som ska ge ökad transparens på bolånemarknaden och sätta kundens behov i första rum.
Den privatekonomiska tjänsten Zmarta erbjuder sedan tidigare ett flertal digitala tjänster inom privatekonomi. Idag lanseras en ny tjänst för bolån där konsumenten, genom samarbeten med ett flertal banker, kan ansöka om ett nytt bolån eller lägga om sitt bolån utifrån en överskådlig bild av den egna boendeekonomin och bolånemarknaden.
– Med fler räntehöjningar på gång och tuffa amorteringskrav är det många som vill förbättra sina bolånevillkor men upplever att det är svårt att få en samlad bild av sin boendeekonomi, krångligt att förhandla med bankerna samt administrativt krävande att byta bank. Med vår tjänst vill vi ge konsumenterna ett smidigt verktyg för att förbättra boendeekonomin och hitta de bästa erbjudandena, säger Gustav Berghog, vd för Zmarta Group.
Utmärkande för Zmartas bolånetjänst är att den, utifrån konsumentens egna preferenser och behov, skapar incitament för att utmana de nuvarande bolånevillkoren. I tjänsten får konsumenten, utöver en överskådlig bild av sin boendeekonomi och hur den utvecklas över tid, följa sin låneansökan steg för steg, samt ta emot uppdateringar när bättre erbjudanden dyker upp, så att man ständigt är uppdaterad kring hur de nuvarande villkoren står sig mot marknaden.
– Trots att bolånet är en central del i hushållens privatekonomi har det gått trögt på det här området genom åren. Vi är stolta över att ha utvecklat en tjänst som skapar riktiga incitament för konsumenten att utmana sina villkor vilket kommer bidra till ökad transparens på en trög bolånemarknad, fortsätter Gustav Berghog.