Det japanska Spa- och Konferenshotellet Yasuragi strax utanför Stockholm har tilldelats Best Luxury Resort Spa i Europa av World Luxury Spa Awards.
Den 14 juli samlades deltagare från World Luxury Spa & Restaurant Awards på magnifika Galgorm Resort & Spa på Nordirland för det årliga evenemanget, där de bästa restaurangerna och spanläggningarna utses.
-Det är en stor ära för oss på Yasuragi att få ta emot ett så prestigefyllt pris. Särskilt som vi den 1 januari i år öppnade vårt helt nya japanska bad efter åtta månaders ombyggnation. Vårt nya bad har fokus på upplevelse, återhämtning och inspiration. Vårt förhoppning är att vi nu kan nå ut till än fler spa- och affärsgäster över hela Europa, säger Jimmy Myhrinder, Chef för det Japanska badet på Yasuragi.
Den nya japanska onsenanläggningen är skapad av de svenska arktekterna på DAP.
Efter en omfattande studieresa till olika japanska onsen är resultatet en asymmetrisk version av en japansk kejserlig innergård. Den arkitektoniska mittpunkten är vattenytan, runt vilken flera små hus av stilren betong är belägna. I dessa finns olika välgörande uppleveler, där växlingen mellan kallt och varmt är i fokus med allt från salt ångbastu till kolsyrekälla, regnduschar och kallkälla.
-Att vinna utmärkelser är fantastiskt, men är aldrig vårt främsta mål. Uppmärksamhet på kärnan i vårt varumärket och att nå ut till fler människor i världen är dock viktigt, särskilt när varumärkets största drivkraft är att få folk att må bra. När vi mår bra är det lättare att göra gott för andra och miljön. Vi vill rikta ett stort tack till juryn i World Luxury Spa & Restaurant Awards, till alla gäster som röstat på oss och framför allt till våra fantastiska teammedlemmar som skapar harmoni och tar hand om våra gäster varje dag avslutar Sunniva Fallan Röd, VD för Yasuragi.
Över 200 gäster från 42 länder i hela världen deltog under prisutdelningen.
Röstningen är baserad på ”service excellence” och det är spagäster som röstar fram vinnarna. Kriterierna är uteslutande baserade på service excellence. Målsättningen med utmärkelserna är att ge seriösa och bra spaanläggningar erkännande baserat på röster från gäster samt att ge personalen det erkännande de förtjänar och slutligen ytterligare höja servicestandarden inom spa-industrin