Xiaomi Corporation meddelade idag att företaget hamnar på 422a plats på Fortune Global 500-listan för 2020, ett decennium efter dess grundande.
Det blir därmed det andra året i rad som den globala teknologiledaren hamnar på listan. Xiaomi var det yngsta företaget på listan 2019, då rankat som nummer 468.
Xiaomi har en omsättning på 29.795 miljarder dollar (RMB 205.84 billion) och en nettovinst på 1,453 miljarder dollar (34,8 miljarder RMB) per år.
”I år firar Xiaomi 10 år och när man ser tillbaka på det senaste decenniet så skulle Xiaomi inte ha uppnått den framgång som vi har idag utan det otroliga stöd vi har fått från våra nästan 19 000 kollegor runt om i världen, Mi Fans, användare, affärspartners och vänner.” säger Lei Jun, grundare, ordförande och VD på Xiaomi.
”Under det här ovanliga året, 2020, när våra liv påverkas av stora förändringar, vill jag verkligen visa min tacksamhet och uppskattning. Jag vill även ta tillfället i akt och betona vårt engagemang när det kommer till att fortsätta ta fram och introducera innovativa och prisvärda produkter till alla Mi fans och användare runt om i världen” fortsätter han.
Som ett internetföretag med smartphones och smart hårdvara ansluten till en Internet of Things (IoT) -plattform, grundat i april 2010, utnämndes Xiaomi också till Fortune China 500-lista igen i juli, rankad 50:e och steg därmed tre platser från 53:e plats förra året. Xiaomi är utsett till nummer 24 bland världens 50 mest innovativa företag 2020 av Boston Consulting Group och till nr 384 på Forbes Global 2000-lista för 2020.
Xiaomi fortsätter att visa upp sitt sunda varumärke och sin starka tillväxtpotential tack vare företagets unika ”triathlon”-affärsmodell och resultaten av dess ledande position i 5G-eran.
Enligt den internationella marknadsundersökningsorganisationen IDC var Xiaomi från och med i juni 2020 världens fjärde största smartphone-varumärke sett till försäljningsvolym.
Företaget har också utvecklat och investerat i över 200 ekosystemföretag, varav många är specialiserade på att utveckla smart hårdvara, och har därmed, i slutet av mars, byggt världens största IoT-plattform för konsumenter med cirka 252 miljoner smarta produkter anslutna, utan smartphones och bärbara datorer inräknade.
Sedan Xiaomi påbörjade sin globala expansionsresa för 6 år sedan, och från och med juni 2020 när det gäller leveranser, har Xiaomi varit bland de fem största på 50 marknader, vilket står för nästan hälften av de 90 globala marknaderna där företaget officiellt finns, enligt den internationella forskningsorganisationen Canalys.
”På våra globala marknader har vi observerat goda resultat under året och under det första kvartalet av 2020 stod våra utländska intäkter från våra globala marknader, för första gången, för hälften av företagets totala intäkter. Vi har fokuserat våra resurser och talanger på vår globala expansionsresa, som vi påbörjade för sex år sedan, och att uppfylla vårt uppdrag att göra det möjligt för alla att ta del av innovativa produkter” säger Chew Shou Zi, Internationall President, Xiaomi.
”Vi såg tydliga effekter av pandemin de första månaderna av det här året men i takt med att nedstängningen börjar lättas ser vi en återhämtning, mycket tack vare de åtgärder vi har tagit för att säkra tillverknings- och leveranskedjan, vårt nära samarbete med globala partners såväl som att leva upp till potentialen i vårt online-offline omnikanals-detaljhandelssystem” tillägger han.
Enligt IDC har Xiaomi sedan andra kvartalet av 2020, för 12e kvartalet i rad, varit det största smartphone-varumärket i Indien sett till leveranser och har en marknadsandel på 29.4 %.
Under både det första och det andra kvartalet blev Xiaomi, endast två år efter inträdet på den spanska marknaden, det största smartphone-varumärket i Spanien med en marknadsandel på 28 % respektive 29 %. Det andra kvartalet blev Xiaomi även näst största smartphone-varumärke i Frankrike med en marknadsandel på 15 % och en ökning på 82 % sedan året innan.
Xiaomi satsar även på att bygga och utöka sitt effektiva nya detaljhandelsnätverk, som innehåller både online och offline-kanaler, på utländska marknader. Sedan den 30 juni 2019 finns det 520 auktoriserade Mi Home-butiker utomlands, vilket motsvarar en årlig tillväxt på 92,6 procent.
I början av 2020 justerade Xiaomi sin övergripande strategi från ”Smartphone+IoT” till ”5G+AI+IoT and next generation super internet”, genom att investera minst 50 miljarder RMB i ”5G+IoT” för att stärka sin ledande ställning på området. För Xiaomi handlar 5G inte endast om snabbare nätverk för smartphones utan “5G+AIoT” representerar Xiaomis förmåga att erbjuda tjänster över hela produktlinjen. Strategin passar företagets internet-DNA och för att se till att det fortsätter ha en stark ställning i den nya smarta eran.
Företaget nådde 10 miljarder RMB i försäljningsintäkter 2012, 100 miljarder RMB 2017 och de totala intäkterna överskred 200 miljarder RMB 2019.
Fortune Global 500, även känd som Global 500, är en årlig rankning av de 500 bästa företagen världen över, sammanställd och publicerad av Fortune magazine i 68 år, mätt med intäkter från föregående räkenskapsår.
Världens 500 största företag för 2020 genererade 33,3 miljarder USD i intäkter och 2,1 biljoner US dollar i vinst under 2019. Tillsammans sysselsätter årets företag 69,6 miljoner människor världen över och representeras av 32 länder och regioner.