Wallenstam lanserar i en första pilot en boende-app för 440 kunder i fyra fastigheter.
Med notiser om boendet, delningstjänster, möjlighet att boka gemensamma utrymmen såsom tvättstuga och kontakta kundservice ges hyresgäster nu tillgång till sitt boende via mobilen. Efter testperioden på tre månader är planen att Wallenstams app ska lanseras till samtliga bostadshyresgäster under hösten 2019.
– Vi ser en stor potential för digitala boendetjänster och vill kunna erbjuda smarta och effektiva lösningar för våra hyresgäster. Tjänsteutveckling är naturlig del i vårt innovations- och hållbarhetsarbete. Genom ett socialt flöde i appen kan våra bostadshyresgäster även omsätta delningsekonomi i praktiken, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör.
Appen lanseras i samarbete med PropTech-företaget Tmpl från Uppsala och tillhandahålls genom Tmpl- plattformen som i dagsläget har över 50 000 användare. I Wallenstams pilot ingår fyra fastigheter i Göteborg och Stockholm. Intresset har varit stort och just nu pågår en första delutvärdering.
Utöver att hitta frågor och svar, manualer och skötselinstruktioner kan hyresgästerna boka tider i gemensamma utrymmen såsom tvättstuga, kontrollera sin el- och vattenförbrukning och få tillgång till tjänster som bilpoolen Wallenstam Go. Dessutom finns möjlighet att via ett socialt flöde dela, sälja, byta eller ge bort saker till sina grannar. Målsättningen är att nya funktioner ska utvecklas kontinuerligt för att kunna ge hyresgästerna en bekvämare vardag.
– Vi noterar med glädje ett snabbt ökande intresse för vår plattform och lägger allt fokus på att möta efterfrågan och utveckla såväl plattform som samarbeten och ytterligare tjänsteutbud, säger Henrik Svanqvist, vd på Tmpl.