Trender för Gen AI: data som produkt, ”behövs ny ekonomi för AI, ett Spotify för AI” ” – av ansvarig för omvärldsanalys på Qlik
Hem TEKNIKAI Trender för Gen AI: data som produkt, ”behövs ny ekonomi för AI, ett Spotify för AI” ” – av ansvarig för omvärldsanalys på Qlik

Trender för Gen AI: data som produkt, ”behövs ny ekonomi för AI, ett Spotify för AI” ” – av ansvarig för omvärldsanalys på Qlik

Publicerat av: Redaktionen

Dan Sommer, chef för omvärldsbevakningen på dataanalysföretaget Qlik:

-Det är absolut nödvändigt med en ny ekonomisk modell, att släppa lös generativ AI utan bra och tillförlitliga data är farligt.

Ett nytt mandat måste formas, inom och utanför organisationer, som kräver mer ansvar för kvaliteten, ursprunget och transparensen hos data.

Det bör ske så snart som möjligt. Det bör belöna skapandet av data med hög kvalitet, vilket gör att flera personer kan få nytta av bra data.

-En bra jämförelse tycker jag är musikbranschen. För 15–20 år sedan gick det att via olika sajter att lyssna på musik utan att betala. Det fanns ingen ekonomi för de som producerade musik, hela branschen höll på att gå under. Med tjänster som Spotify tjänar skivbolagen och de som producerar musik pengar. Ju mer folk lyssnar, desto mer pengar tjänar de som ligger bakom musiken. Vi måste komma till en sådan punkt med data för AI, tjänster som ChatGPT kan inte bara ta data från olika ställen utan att fråga ägaren av data. Datan är också av skiftande kvalitet och ingen tjänar pengar på det. Vi måste hitta någon slags ekonomi för data, där data blir en produkt som sedan kommer att mata generativ AI. Därför behövs tillit till data, inklusive kvalitet, och att datan har ett värde.

-Streamingplattformarnas framväxt inom musik förändrade den ekonomiska modellen och möjliggjorde en omfördelning som är anpassad till rättigheter. Det är den typen av utveckling som måste ske i dataekonomin om AI ska kunna få ordentligt med näring. När det sker, kommer tillhandahållandet av giltig, tillförlitlig information med spårbart ursprung att ha ett underliggande ekonomiskt incitament. En viktig biprodukt är att ju mer data används och värderas, desto bättre kommer den att bli.

-Datakvalitet och värde på data avgör framtiden för generativ AI. Datakvalitet har alltid varit viktigt och blir mycket viktigare i en värld med generativ AI. Med kontroll av ursprung och kvalitet av data kan de omvandlas till en produkt. Ju mer ett företags data används för AI, desto mer värdefulla blir de, både internt och externt. Vi kommer att se en utveckling där bättre data blir råmaterial och en handelsvara. Värdefulla data kommer att få en framträdande roll och ligga till grund för all innovation som använder generativ AI.

Trender för Gen AI: data som produkt, ”behövs ny ekonomi för AI, ett Spotify för AI” ” – av ansvarig för omvärldsanalys på Qlik

Dan Sommer, chef för omvärldsbevakningen på dataanalysföretaget Qlik

-Företag måste ta reda på hur de förvandlar sina data till värdefull och bättre data. Det kommer också att vara mycket värdefullt att vara en pålitlig plattform som gör det möjligt att utvinna bättre data i AI-ekonomin, förstärkt med analys och automatisering.

– Datahantering, analys och automatisering kommer alla att vara viktiga möjliggörare som ger effektivitet och värde till AI.  Men hur ser färdplanen för denna modell ut i praktiken? Här är 10 AI-trender som kommer att påverka organisationer år 2024:

  1.  Datakällor spelar allt större roll. Kvalitet på data har alltid varit viktigt men blir med generativ AI oerhört mycket viktigare än tidigare. Om man inte vet ursprunget, hur kan man lita på data?
  2. Generativ AI ändrar landskapet för dataanalys. På sikt kommer AI att omdana hela marknaden för beslutsstödsystem. Plattformar har främst varit byggda för att konsolidera data för mänskligt bruk, vilket kan ha stöd av AI. Framöver kommer det primära syftet med plattformar att vara att hjälpa till att organisera, konsolidera och kurera data för generativ AI. Generativ AI kommer sedan att servera data och insikter för mänsklig konsumtion, vilket är en slags paradigmförändring.
  3. Ökat behov av förståelse för olika aspekter kring generativ AI, inklusive hur man ger rätt instruktioner. På motsvarande sätt som det finns behov för användare av dataanalys att förstå och kunna tolka data. Det blir lättare för personer som inte är programmerare att skapa till exempel appar.
  4. Generativ AI ger bättre insikter för användare av dataanalystjänster. Det kommer behövas mindre teknisk kunskap framöver för att nytta dataanalystjänster.
  5. Generativ AI kommer underlätta för flera att använda dataanalys och få ut mer av sådana tjänster.
  6. Generativ AI gör ostrukturerad data, som till exempel databaser och tabeller, lättare att analysera. Runt 80 procent av data hos många företag är ostrukturerad, det blir ökad möjlighet att analysera sådan data.
  7. Automation och AI skapar en positiv spiral. AI innebär större fokus på åtgärder än på analys, AI kan fatta olika slags beslut.
  8. ”Hybrid AI”: både traditionell AI och generativ AI behövs. Traditionell AI, som maskininlärning, har funnits i många år, är väl etablerad och har redan varit till stor nytta för många företag. Samtidigt behöver många företag lära sig mycket mer om generativ AI. Det blir viktigt att inte satsa inte alla resurser på bara generativ AI, utan att parallellt använda även traditionell AI.
  9. 9.Företagsanpassade tjänster blir affärskritiska. Ett exempel är ett AI-kluster som Meta (tidigare Facebook) bygger för medicinsk forskning. Dataanalysföretaget IDC spår att år 2026 kommer mer än 80 procent av användningsfallen för generativ AI i företag att utnyttja anpassade, specialiserade AI-modeller snarare än generiska grundmodeller som erbjuds via offentliga API:er.
  10. Data som en produkt som kan handlas. När datan har bra kvalitet, hur kan företag tjäna pengar på den? Min vision är Spotify-modellen: med mycket hög kvalitet på data ska företag kunna mata in den i en slags Spotify för AI och få kompensation för den kvalitetssäkrade datan, på motsvarande sätt som Spotify ger kompensation till skivbolagen och skaparna av musik. IDC spår att år 2026 kommer 60 procent av de ledande enterprise intelligence-företagen att ha identifierat dataprodukter, och 15 procent kommer att ha tillskrivit produkterna affärsvärde med en metod för datavärdering.
Webbinarium 17 januari

Dan Sommer kommer att berätta om trenderna på ett webbinarium den 17 januari, kl. 11.00 svensk tid.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy