Hjälpen sitter långt borta, men det är inget problem i en globaliserad värld. Crowsourcing kan skapa lösningar på nolltid.
Kompetensbrist inom IT och AI är ett tillväxthinder för många företag. Det går helt enkelt inte att hitta människor på den lokala marknaden som kan skapa de lösningar som företagens kunder förväntar sig.
Topcoder är ett nätverk bestående av 1,4 miljoner datautvecklare, affärsanalytiker, programmerare och andra som är experter på att bygga appar, analysera, fixa buggar och skapa nya lösningar med AI. Företagets vd Mike Morris gästade Stockholm i mitten på september, för att delta i en konferens anordnad av Topcoders nya ägare Wipro.
Mike Morris, som är en av grundarna, berättar om Topcoders tillkomst:
- Kring millennieskiftet hade företagen svårt att hitta talanger som kunde hjälpa dem att ta steget in i den digitala världen. Samtidigt visste vi att talangerna fanns därute, men det gällde att hitta dem och skapa en gemensam plattform för dem.
Det finns en modell – schackspelare över hela världen är organiserade och rankade. Det är ett nätverk där man inte bryr sig om geografi, kön, utbildningsnivå eller pengar. Det enda som räknas är hur skicklig och hängiven spelaren är.
– Vi ville skapa en motsvarande global organisation fastän för datatalanger. Vi skickade ut uppgifter att lösa. De som var bäst på att lösa uppgifterna fick hög ranking. De med lägre ranking såg upp till dem med högre och lärde av dem. På så vis har vi skapat en lärande organisation där alla strävar efter att bli skickligare. Det är människor som triggas av att ständigt lösa nya problem, säger han.
I dag består Topcoder av 1,4 miljoner anslutna medlemmar och över 50 000 kommer till varje kvartal. Det är fortfarande så att det är problemlösningskapacitet och snabbhet som räknas, inte utbildning eller CV.
Ett paradexempel är den nya e-handelsplattformen som skapades åt den amerikanska varuhuskedjan Macy´s.
Macy´s har under senare år kämpat med lönsamheten och lagt ner ett antal varuhus över hela USA. De behövde snabbt göra något åt sin e-handel för att inte bli helt överkörda.
Topcoder hade gjort en enkät på den stora retailmässan NRF i New York, där besökarna fått ranka vad de ansåg viktigast när de e-handlade.
Snabbt tog Macys och Topcoder fram en kort lista på vad som borde prioriteras för att få en så kundanpassad sajt som möjligt. Topcoder skickar ut en förfrågan i form av en tävlingsuppgift med prissummor för de åtta bästa förslagen i sitt nätverk. Inom några timmar finns 47 förslag. 25 går vidare. Nästa morgon har de utvecklats vidare, och nu går 15 av dem vidare. Efter totalt 44 timmar har de åtta bästa förslagen rankats och det vinnande förslaget blir Macys nya hemsida.
På Macys är man enormt nöjd resultatet, och erbjuder vinnaren anställning. Men vinnaren tackar vänligt men bestämt nej.
- De hade inte i grunden förstått vad Topcoder handlar om, säger Mike Morris.
Så berättar han om Topcoderns tillvaro:
Våra medarbetare är inte frilansar av nödtvång, utan för att det är det bästa sättet för dem att leva och arbeta. Vi har inte kontor. Våra medarbetare jobbar var de vill. Möten sker via videolänk. Ett samarbete mellan en Topcoder i USA och ett företag i exempelvis Australien kan pågå i åratal utan att medarbetarna träffas fysiskt.
Många jobbar hemma. Eftersom de slipper slösa tid på pendlande blir det tid över för annat som är viktigt i livet:
– Själv har jag fyra barn. I somras kunde vi gå direkt ner till båten och ta en tur så fort jag slutat jobbet för dagen, säger han.
Wipros Nordenchef Carl-Henrik Hallström förklarar att arbetslivet har omdanats under de senaste 15 åren:
- I dag arbetar allt fler på frilansbasis. Företagen behöver vara mer agila, de behöver lösa problem snabbt och kan därför inte genomföra långa projekt med egen personal. Många skickliga människor är också otåliga, de känner många gånger att ett företag inte erbjuder tillräckliga intellektuella utmaningar och karriärmöjligheter, säger han.