Strawberry delar checklista för inköp av produkter och tjänster från konfliktdrabbade områden
Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 har Strawberry gjort ett omfattande arbete med att kartlägga företagets leverantörer.
Som ett resultat av detta arbete delar koncernen nu en checklista för inköp av produkter och tjänster från konfliktdrabbade områden.
Näringslivet står inför allt fler utmaningar med ansvarsfull handel i en värld där det pågår 30 konflikter och krig. Dessutom är det valår i över 60 länder under 2024, vilket kan få utfall som ytterligare förstärker världsoroligheterna. Strawberry köper varor och tjänster för cirka 5 miljarder kronor per år från fler än 13 000 leverantörer och är därmed en betydande inköpare i Norden. Det senaste året har resulterat i flera viktiga erfarenheter för koncernen, och checklistan som Strawberry nu delar ska bidra till ökad medvetenhet hos företag.
– I kölvattnet av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har debatten om näringslivets ansvar och roll i krig och konflikt blivit högaktuell. Nu är ögonen riktade mot Israels krigföring mot Gaza, och flera näringslivsledare har uttalat sig för vapenvila på Gazaremsan. Debatten om näringslivets roll och ansvar är viktig, och den handlar om mer än vilken ståndpunkt företag tar i de konflikter som präglar världen. Inköpsmakt och ansvarsfull handel är konkreta verktyg som alla inom näringslivet måste vara medvetna om i den tid vi lever i, och därför har vi gjort ett omfattande arbete internt med att kartlägga våra egna leverantörer, säger Torgeir Silseth, VD för Strawberry.
I juni 2023 beslutade Strawberry att bojkotta Mondelez, som är moderbolaget Marabou i Sverige och Freia i Norge. Innan beslutet fattades var inköpsavdelningen på Strawberry i dialog med företaget.
– Vi har hela tiden slagit fast att bojkott inte är ett mål i sig, utan ett verktyg för att påverka leverantörer. I vår dialog med Mondelez har vi fått bekräftat att man har avskilt den ryska delen av verksamheten, vilket nu har resulterat i att vi avslutar bojkotten av Mondelez. Parallellt har kartläggningen av leverantörer och deras värdekedjor resulterat i att vi nu lanserar en checklista för inköp av produkter och tjänster, som säkerställer en helhetsbedömning av kopplingar till konfliktdrabbade områden. Målet är att dela erfarenheter, samtidigt som Strawberry ska vara ännu bättre rustat att kontinuerligt utvärdera våra leverantörsled, säger Torgeir Silseth, VD för Strawberry.
Checklistan som Strawberry har utvecklat baseras på UNDPs riktlinjer för förhöjda aktsamhetsbedömningar och består av 10 punkter. Listan tar upp generella punkter som att utvärdera risker, bedöma åtgärder och mäta effekten av åtgärderna. Det som skiljer vanliga aktsamhetsbedömningar från förhöjda är att förhöjda aktsamhetsbedömningar har en mer omfattande strategi och kräver en djupare förståelse av själva konflikten. Dessutom bedöms det om företagets aktiviteter på något sätt bidrar till att upprätthålla konflikten.
– Vår ambition är att förändra inköpspraxisen i Norden genom att sträva efter bästa praxis och främja ansvarsfulla inköp. Med över 380 kontrakterade leverantörer, 200 000 produkter och över 240 hotell är det orealistiskt att vi får full kontroll. Vår erfarenhet är att leverantörerna visar stor vilja till öppenhet och samarbete för att hitta lösningar. För oss har direkt dialog med våra leverantörer, kombinerat med offentlig information och rapporter, varit viktiga verktyg i processen. I dialog med Etisk Handel har vi fått bekräftat att stora och små företag i Norden möter samma utmaningar som oss, och därför vill vi dela våra erfarenheter och resultat från processen, säger Ingrid Håvik, chef för ansvarsfulla inköp på Strawberry.
Strawberry kommer att använda checklistan som ett verktyg i arbetet med inköp av produkter och tjänster framöver, och har i samarbete med Etisk Handel genomfört, och bjudit in till ytterligare, rundabordssamtal med aktörer inom näringslivet för att dela erfarenheter, få input och tillsammans vidareutveckla checklistan.
– Strawberry visar verkligen vägen för andra aktörer inom näringslivet genom att fokusera på skärpta aktsamhetsbedömningar. Medlemmar i Etisk handel Norge förbinder sig att följa OECD:s riktlinjer för hållbar affärsverksamhet, och företag med koppling till konfliktområden har ett särskilt ansvar att göra extra undersökningar. Flera företag står idag inför mycket svåra dilemman, och rundabordssamtal är ett bra verktyg för att bygga kunskap och få fram nyanserna. Vi på Etisk handel Norge har precis lanserat rapporten Challenging Contexts och vi ser fram emot att bjuda in till ett nytt rundabordssamtal för ansvarstagande näringslivsaktörer efter sommaren för att ge ännu mer praktisk vägledning, säger Heidi Furustøl, daglig ledare för Etisk handel Norge.