Svensk Fastighetsförmedlings nästa steg för att öka upplevelsen, tryggheten och transparensen i bostadsaffärer för både våra köpare och säljare är ett samarbete med BudID.
BudID är ett budgivningsverktyg som kopplar ihop bostadsspekulant, mäklare och bank med ambitionen att verifiera identitet och lånelöfte.
Fr.o.m. 1:a mars kommer tjänsten att finnas tillgänglig.
BudIDs lösning gör att budet på en bostad kan på ett säkert sätt kopplas samman med en köpare som i sin tur kan styrka sitt lånelöfte via en säker koppling till banken. På så sätt erbjuds en tryggare och smidigare bostadsaffär för alla parter. Detta minskar risken för oseriösa budgivare, problem med finansiering senare i processen samt minskar administrationstiderna inför kontraktsskrivningen.
Köparna får prioriterad support vid vunnen budgivning med snabbare hanteringstider för godkännande av bostaden och bolåneansökan. Kunden kan i systemet ansöka om lånelöfte om de inte har detta på plats via våra samarbetspartners. Tjänsten kommer vara integrerad med Ordna och Nordea för att kunderna enkelt ska kunna få hjälp med lånelöfte. Banken får också feedback under budgivningen för att proaktivt kunna kontakta kunden och ge nödvändig support vid behov.
- Vår ambition är alltid att förenkla för köpare och säljare och göra hela processen kring boendelivet enklare. Detta är ett sätt att göra budgivningsprocessen mer transparent och vi vet att ju mindre otydligheter som finns desto tryggare känner sig alla. Vi är övertygade om att detta kommer att uppskattas av både köpare och säljare, säger Erik Wikander, vVD på Svensk Fastighetsförmedling.
- Budgivarna får sms med länk till budgivningen i webbläsare
Så funkar det:
- Bud placeras och legitimeras med BankID.
- De väljer sedan sin bank för verifiering av lånelöfte.
- Status om lånelöftet finns kvar under hela budgivningen.
- Vi är glada över detta samarbete samt att få vara en del av Svensk Fastighetsförmedlings fortsatta utvecklingsresa. Genom BudID kommer nu bostadsspekulanter via Svensk Fastighetsförmedling att kunna få en prioriterad banksupport under bostadsaffären. Detta ökar tryggheten och transparensen vilket bidrar till en bättre kundupplevelse, säger Sohel Sultan, medgrundare av BudID.