Svåra tider stoppade inte konsumenterna
Hem FÖRETAG Svåra tider stoppade inte konsumenterna

Svåra tider stoppade inte konsumenterna

Publicerat av: Redaktionen

2,4 miljoner betalningar swishades till företag under Black Friday.

2023 har varit ett tufft år för den svenska handeln. Detta var dock inget som syntes i Swish-betalningarna under årets Black Friday.

Svåra tider stoppade inte konsumenternaSom ett resultat av både lönedag och reapriser slog Swish rekord i antal Swish-betalningar till företag. Ett tecken på medvetna konsumenter och ökade marknadsandelar i e-handeln, menar vd Urban Höglund.

Trots att många svenskar kämpar med att få den vardagliga ekonomin att gå ihop i den stundande lågkonjunkturen och att försäljningen under hela Black Week-perioden föll, enligt statistik från Prisjakt och Svea Bank, resulterade rea-högtiden i rekord för betaltjänsten Swish.

Kombinationen lönehelg och röda prislappar resulterade i 2,4 miljoner skickade Swish-betalningar till företag under självaste Black Friday, en ökning med 7 procent från föregående år.

– Att vi nu, tredje året i rad, slår rekord i antal Swish-betalningar till företag under Black Friday är ett tydligt kvitto på att Swish tillväxt i handeln är allt annat än färdig, tvärtom fortsätter Swish ta marknadsandelar i e-handeln och toppa i mätningar som det mest föredragna betalsättet bland svenskarna, säger Urban Höglund, vd på Swish.

Svåra tider föder smarta konsumenter

Trots rådande omständigheter i ekonomin kan Swish inte se några tydliga tecken på att svenskarna i större utsträckning vänder sig till kreditlösningar. Ett antagande som även stöds av rapporten Svenskarna Betalar, framtagen av Insight Intelligence, som visar att Swish idag är den mest använda betaltjänsten.

– Det blir allt tydligare att svenskarna i svåra tider gör medvetna val för att spara en slant. Vi väljer att hålla i pengarna när priserna är höga och passar på att bocka av julklapparna eller köpa de där varorna vi har längtat efter, under rea-helgerna. Vi på Swish ser tendenser på att svenskarna tänker igenom sina köp en extra gång och värdesätter att betala med pengar man har för att få betalningen avklarad direkt, snarare än att skjuta upp betalningen, menar Urban Höglund.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy