Stripe tillkännager ny finansieringsrunda – satsar på den europeiska marknaden och stärker företagsledningen

Betalningstjänstebolaget Stripe, tillkännagav idag att man stängt en finansieringsrunda på fem miljarder kronor (€500 miljoner).

Stripe tillkännager ny finansieringsrunda – satsar på den europeiska marknaden och stärker företagsledningen
John Collison, president och grundare av Stripe

Det innebär en värdering på 800 miljarder kronor (€80B) för bolaget.

Stripe kommer att använda kapitalet för att skala upp sin verksamhet inom flera viktiga områden, däribland följande:

Primära investerare inkluderar Allianz, Baillie Gifford, Fidelity Management & Research Company, NTMA (Ireland National Treasury Management Agency) och Sequoia Capital.

– Stripe är en accelerator för global ekonomisk tillväxt och en ledare inom hållbar finansiering. Trots alla stora framsteg under de senaste tio åren är vi övertygade om att vi bara sett en bråkdel av Stripes potential hittills. Vi är glada över att stödja Irlands och Europas mest framträdande framgångshistoria och därigenom hjälpa miljontals andra ambitiösa företag att bli mer konkurrenskraftiga i den globala ekonomin, säger Conor O’Kelly, VD för NTMA.

Ökar takten i Europa

Av de 42 länder där Stripe driver företag idag finns 31 i Europa. Många av kontinentens största och mest spännande företag använder nu Stripe.

Europeiska företag som Axel Springer, Jaguar Land Rover, Maersk, Metro, Mountain Warehouse och Waitrose, kommer till Stripe för att diversifiera sina intäkter, påskynda sina transformationsprojekt eller helt enkelt öka sina onlineintäkter. Och Europas företag med hypertillväxt som Deliveroo (Storbritannien), Doctolib (Frankrike), Glofox (Irland), Klarna (Sverige), N26 (Tyskland), UiPath (Rumänien) och Vinted (Litauen) bygger alla på Stripe för att kunna tävla på den globala scenen.

– Vi investerar mycket mer i Europa i år, särskilt i Irland där Stripe har sina rötter. Oavsett om man är ett företag verksamt inom fintech, detaljhandel eller SaaS, eller till och med med ett hundra år gammalt företag som vill återuppfinna sig själva, är tillväxtmöjligheterna i den europeiska ekonomin enorma, säger John Collison, president och grundare av Stripe.

2021 kommer Stripe att jobba dubbelt så hårt från huvudkontoret Dublin för att vara närvarande över hela kontinenten för att bättre kunna tjäna den ökade efterfrågan från Europa.

Stärker företagsledningen

Stripe har idag fler än 50 företagskunder som var för sig hanterar mer än en miljard dollar årligen via Stripes plattform. Intäkter inom enterprise är nu Stripes största och snabbast växande segment och har mer än fördubblats på årsbasis (YoY).

Nyligen utnämndes Stripe till “Leader” i Forrester Wave: Merchant Payments Providers, Q3 2020, och uppnådde de högsta poängen för alla rankade företag.

– År 2021 kommer vi att fördubbla vår satsning inom enterprise, särskilt inom våra customer success team, för att hjälpa ännu fler stora företag som Twilio eller Zapier att avsevärt öka sina intäkter. Vi kommer också att påskynda vår globala expansion för att hjälpa företag som Glofox eller Matchesfashion att öka sina marknadsmöjligheter. Genom partnerskap inom enterprisesegmentet som Salesforce Commerce Cloud kommer vi att göra det ännu enklare för stora företag runt om i världen att byta till Stripe, säger Mike Clayville, Stripes Chief Revenue Officer.

Investera i Stripes globala betalnings- och finansnätverk

Stripe har byggt programmerbar infrastruktur för globala penningrörelser, känd som sitt “Global Payments and Treasury Network”, samt en växande lista över produkter och tjänster utöver detta, inklusive Billing, Capital, Connect, Emission, Radar, Terminal och Treasury.

Redan idag hanterar Stripe hanterar hundratals miljarder euro per år för miljontals företag över hela världen. Men många möjligheter att växa finns fortfarande kvar. Trots att den globala ekonomin accelererat övergången till mer onlinefokus under förra året sker endast 14 procent av handeln online idag.

– Vi investerar i infrastrukturen som kommer att driva internethandel 2030 och därefter. Pandemin lärde oss många saker om samhället, inklusive hur mycket man kan uppnå – och betala för – online, men internet är fortfarande inte den motor för global ekonomisk framgång som det kunde vara. Vårt fokus är att öka tillväxten för ambitiösa företag. Möjligheten framåt är mycket större för Stripe än den var när företaget startades för tio år sedan, säger Dhivya Suryadevara, Stripes Chief Financial Officer.

Under 2021 kommer Stripe att fortsätta bygga sitt globala betalnings- och skattesystemnätverk och påskynda dess geografiska expansion (med kommande lanseringar i Brasilien, Indien, Indonesien, Thailand och Förenade Arabemiraten) och ge Stripe till miljoner fler handlare och miljarder fler konsumenter runt om i världen. Stripe kommer också att investera i sin svit av programvara och tjänster för att hjälpa företag att växa snabbare och driva nya intäkter.

Stripes uppdrag är att öka internets BNP, vilket gör det enkelt för ambitiösa företag överallt att växa sin verksamhet.

I korthet:

  • Fortsatt växa Stripes europeiska verksamhet för att stödja den ökade efterfrågan från europeiska företag och tillväxtbolag.
  • Stärka Stripes företagsledning, i samband med att  globala multinationella företag som Axel Springer, Jaguar Land Rover, Maersk, Metro, Mountain WareHouse och NewsUK börjat använda Stripe-plattformen.
  • Investera i Stripes globala nätverk för betalningar och finanser.