Affärssystemleverantören Specter fortsätter sin satsning på automatiserade lösningar för omnikanal och e-handel med att lansera ett vidareutvecklat och omfattande API.
Kunder och partners får nu nya möjligheter att skapa kraftfulla kopplingar mellan Specters molnbaserade affärssystem och andra system, som exempelvis e-handelsplattformar, marknadsplatser, appar, PIM- och WMS-system.
– Den nya funktionaliteten i API’t blir en viktig pusselbit för våra kunder så att de kan fortsätta att ligga i framkant i digitaliseringen av handeln, säger Lennart Samsson, VD på Specter.
Specters cirka 1500 kunder får nu ännu större valmöjlighet att integrera olika plattformar i realtid med sitt affärssystem. Det utökade API’et kommer även att underlätta för kunderna att hantera exempelvis logistik, kundtjänst, uppföljning och administration av flera sälj- och leveranskanaler direkt i affärssystemet, som även innehåller butikskassa-funktionalitet för fysisk handel. Tanken är att hjälpa kunderna att förverkliga deras digitala strategier och erbjuda en bättre köpupplevelse i alla försäljningskanaler, oavsett vilka systemplattformar som används i mötet med konsumenten.
– Vi vill ge våra kunder frihet, att på ett smidigt sätt kunna nå ut till ännu fler marknader och kunder. E-handlare kan exempelvis välja att sälja på flera webbshoppar, exempelvis en high-end, en outlet-sida, en webbshop för B2B, försäljning på marknadsplatser som CDON och Amazon och så vidare. Vi hjälper kunderna att samla allt det digitala på ett och samma ställe, från kunddata, köphistorik, prislistor och lagersaldo med mera, från onlineförsäljning till de fysiska butikerna, för en mer integrerad handel, säger Lennart Samsson, vd på Specter.
För Specter är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder den här typen av lösningar då konsumenterna i allt större utsträckning använder olika digitala verktyg under köpprocessen.
– Konsumenterna vill mötas av samma pris och korrekta lagersaldon i alla kanaler och få möjlighet att smidigt kunna returnera eller byta varor oavsett köpkanal. Med vårt webbaserade affärssystem som nav i systemfloran kan handlarna som har olika typer av webshoppar, fysiska butiker och finns på marknadsplatser, skapa samma känsla och köpupplevelse oavsett var konsumenten befinner sig, säger Lennart Samsson.
Stor andel av kundernas försäljning sker online
För merparten av Specters kunder är e-handel en viktig och starkt växande försäljningskanal. Specters kunder sålde för cirka 11 miljarder kronor under 2017, där försäljningen online står för över 8 miljarder. Det är därmed miljontals köp årligen som flödar i realtid till Specters affärssystem via API-kopplingar från kundernas e-handelssajter och marknadsplatser. De resterande 3 miljarderna är främst försäljning via fysiska butiker och traditionella säljflöden inom B2B. I stort sett all försäljning avser handel av varor.
Vidareutvecklingen av API’t är en del i Specters strategi att stärka sin position ytterligare för att fortsätta vara ledande inom molnbaserade affärssystem för omnikanal och e-handel, med inriktning på små och medelstora företag.
– Vi vill vara det bästa affärssystemet för små och medelstora företag som köper och säljer varor. Då måste vi följa med i utvecklingen och framförallt möjliggöra för våra kunder att kunna ligga i framkant och konkurrera effektivt med de större aktörerna, avslutar Lennart Samsson.