I dagarna lanseras Riksbyggens nya app Hemshare, detta är ett pilottest som i en förlängning kan ge nära 250 000 boende tillgång till boendetjänster i mobilen.
I appen går det bland annat att köpa städning och hantverkstjänster.
Förhoppningen är att boendeappen med tiden också kommer att kunna hjälpa de boende med att köpa, sälja eller låna saker av varandra för att underlätta cirkulär hållbarhet. Appen har utvecklats inom ramarna för Riksbyggens nya dotterbolag Rafino med uppdrag att utveckla digitala tjänster utifrån kundernas behov.
– HemShare är tänkt att vara en tjänsteplattform där Riksbyggen skapar en närmare relation mellan de boende, men också ett större engagemang, samhörighet samt trygghet. Nya funktioner kommer att utvecklas kontinuerligt för att kunna ge de boende en bekvämare och mer hållbar vardag. Genom appen kan vi omsätta delningsekonomin i praktiken, säger Sofia Enberg, vd för Rafino AB, Riksbyggens proptech-bolag.
Tanken med Hemshare är att samla alla tjänster på ett och samma ställe för att på så sätt bidra till att skapa en smidigare vardag. I ett första steg erbjuder appen möjlighet att köpa till exempel städning och it- och hantverkstjänster. Samtliga leverantörer som erbjuder sina tjänster i appen är kvalitetssäkrade och har kollektivavtal.
Snart kommer Hemshare innehålla frågor och svar, kontaktinformation, manualer och skötselinstruktioner. I appen kommer de boende att kunna boka tider i tvättstugan, festlokalen eller andra gemensamma utrymmen. Inom kort kommer Hemshare också att erbjuda möjlighet att dela, sälja, byta eller ge bort saker till sina grannar. Nya funktioner kommer att utvecklas kontinuerligt för att kunna ge de boende en bekvämare och mer hållbar vardag.
– Tjänsteutveckling är en naturlig del i vårt innovations- och hållbarhetsarbete. Vi besitter idag en god kunskap om våra kunder och våra fastigheter, mycket tack vare den stora mängd data som vi har. Genom att kombinera datan med de insikter vi får från användning av våra tjänster kan vi kontinuerlig vidareutveckla och finputsa våra tjänster och erbjudande, säger Siamak Khodayari, chef för digitala enheten på Riksbyggen.
Riksbyggen utvecklar appen tillsammans med it- och kommunikationsföretaget Consid.
– Vi tror att en stor del av våra boende kommer att utnyttja tjänsterna och vi kommer också att se många inspirerande exempel på hur grannsamverkan kommer att öka. Alltifrån att grannar köper och säljer varor till varandra, via utlåning, till att man hjälper varandra med att handla, passar grannens katt, eller be om hjälp och tips om saker i närområdet, säger Sofia Enberg.