Köpenhamnsbaserade Planday, det ledande SaaS företaget för onlinebaserad personalledning och schemaplanering i realtid, har tagit in 35 miljoner euro (ca 371 M SEK).
SEB Private Equity, som redan investerade i Planday 2016, leder investeringsrundan med 23 miljoner euro, där de tidigare investerarna Creandum och Idinvest också investerar. Planday ser till att företag kan optimera administrationen av anställda samt integrera och förenkla löneprocesser. Plandays kunder finns redan i över 39 länder, och denna investering kommer att möjliggöra ytterligare global expansion då den internationella personalstyrningsmarknaden i stort beräknas omsätta över 11 miljarder USD år 2025.
Förhoppningsfulla investerare
– Eftersom vi har backat företag i flera traditionella industrier som revolutionerats av molnbaserad SaaS-teknik, anser vi att Planday är väl positionerat. Planday automatiserar många av de tidskrävande och manuella arbetsprocesser som många små och medelstora företag kämpar med. Den molnbaserade plattformen och användarvänliga appen möjliggör optimering av arbetsscheman på några minuter och säkerställer snabb kommunikation mellan chefer, anställda och kollegor. Med en stor outnyttjad marknad, unik och skalbar produkt samt en mycket begåvad ledningsgrupp tror vi på att vi bara är i början av denna spännande resa. Det säger Victor Lang, Chief Investment Officer hos SEB Private Equity.
Johan Brenner General Partner på Creandum, säger att de länge har sett en stor potential i Planday.
– Vi ser fantastiska möjligheter och en fortsatt stark tillväxtresa för Planday. Planday är ett ovärderligt verktyg till de företag och verksamheter som anställda i skift och deltid. Cirka 1 miljard människor arbetar deltid och i skift runtom i världen som. Det är ett företag som är perfekt positionerat för denna starkt växande marknad, där Planday är ledande. Vi tror att vår investering i Planday har liknande potential som en del av våra andra investeringar såsom Spotify och iZettle.
Snabb expansion med regional förankring och en global marknad
Cirka 210 000 slutanvändare nyttjar bolagets unika molnbaserade lösning globalt, vilket i praktiken gör det lätt för anställda att bland annat byta skift sinsemellan. Systemet kan förutom arbetsscheman även hantera löner, allmänna HR-frågor och intern kommunikation. Planday har för närvarande fler än 180 anställda runt om i världen fördelat på 6 kontor, bland annat i Sverige där det skall rekryteras ytterligare personal. Under de senaste tolv månaderna har tillväxten varit över 90 procent på den svenska marknaden. Och lösningen används i hela 39 länder samt finns på 10 olika språk. I Sverige finns kunder som exempelvis Nespresso, Malmö Arena, Ryska Posten och Rasta. Planday är mest aktiva i branscher som hotell, restaurang, catering, service och fitness.
– Vår mjukvara minskar upp till 75% av tjänsteföretagens administration av scheman, anställda och lönekalkyler. Därför inser våra kunder snabbt att om de ska underlätta planeringen och optimera personalstyrkan är Planday vägen framåt. Och detta är också vad våra investerare ser, säger Christian Brøndum VD för Planday.
Plandays innovativa mjukvarulösning förenklar företags schemaläggningsprocess, skiftbyten, kommunikation och löneutbetalningar Det är här Planday har hittat sin nisch, genom att skapa ett molnbaserat online-verktyg som är tillgängligt för alla i företaget och enkelt att använda från alla typer av enheter såsom iPhone eller Android-telefoner samt datorer.