Stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden har varit ett hett ämne det senaste året.
Nu visar en undersökning av Norstat att en majoritet av svenskarna även vill se ett ökat skydd för företagare som lånar.
Undersökningen, som genomförts på uppdrag av Froda, undersöker svenskarnas syn och kunskap inom området banker och kreditinstitut.
97 procent av Sveriges företag är enmansföretag eller företag med färre än 10 anställda som ofta saknar ekonomiavdelningar och juridisk expertis. Trots det, finns det inte lika strikta regler för hur företagslån ska presenteras i förhållande till kunden, som det gör för konsumentlån. Det innebär att låneaktörer i stor utsträckning själva väljer hur de marknadsför sin produkt, presenterar sina priser och utformar sina villkor.– I Sverige finns det omfattande lagstiftning inom konsumentkreditområdet som skyddar låntagaren och gör det enklare för privatpersoner att ta välgrundade beslut när de lånar pengar. Företagare saknar detta skydd säger Olle Lundin, vd och grundare av Froda.
Undersökningen visar att fyra av fem svenskar inte känner till att det saknas ordentligt skydd för företagare som lånar. Det finns dock ett brett stöd för ett utökat låntagarskydd inom företagslån. Hälften av alla svenskar uppger att de vill se en reglering och ett ökat skydd för företagare.
– Låt företagare vara företagare. Bara för att du startar ett eget företag betyder det inte att du kan allt om ekonomi. Småföretagare behöver samma skydd som privatpersoner när det gäller reklam för lån och hur lånevillkoren ser ut, kommenterar Johan Grip, chefsekonom på Företagarna.
Vidare visar undersökningen att pris och bra villkor är de viktigaste faktorerna för svenskarna vid val av kreditgivare. Dessutom uppger 55 procent att de tycker att det är svårt att förstå banker och kreditgivares avtal, termer och villkor. Samtidigt uppger 19 procent av svenskarna att de någon gång ingått ett avtal med en bank eller kreditgivare utan att ha helt förstått dess innebörd.
Som ett steg i att hjälpa Sveriges företagare lanserar Froda nu Finansieringshandboken. Syftet är att utbilda om finansiella termer och vad företagare ska tänka på innan de tar ett lån för att de enklare ska kunna ta bra finansieringsbeslut.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Norstat under perioden 22 april till 5 maj 2024. Totalt deltog 1009 respondenter i undersökningen. Den riktade sig till målgruppen allmänheten över 18 år och utfördes via Norstats riksrepresentativa webbpanel.
Undersökningen visar att:
- Låga räntor/kostnader (82 procent) och bra villkor (65 procent) är viktigast för svenskar när de väljer långivare
- 19 procent av svenskarna har tecknat ett avtal med en bank/kreditinstitut utan att fullständigt förstå alla termer och villkor som anges i avtalet.
- 55 procent tycker att det är svårt att förstå bankernas avtal, termer och villkor.
- Nominell ränta (34), ränteskillnadsersättning (34) och annuitet (39) är de begrepp som minst antal personer kan förstå och förklara.
- 36 procent av svenskarna litar inte på att banker och finansiella institut ger all information du behöver för att fatta välgrundade beslut.
- 49 procent anser inte att banker och kreditinstitut är transparenta med sina avgifter och kostnader.
- 77 procent vet inte att företagslån inte är reglerade.
- 50 procent tycker att de borde vara reglerade, men endast 6 procent motsätter sig reglering.