En ny undersökning, från IPSOS på uppdrag av Billo, visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument.
Billo, den innovativa uppstickaren och Sveriges enda digitala brevlåda för privatpersoner som godkänts av både Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och Finansinspektionen, lanserar idag den första digitala företagsbrevlådan som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskild firma.
Den nya tjänsten, som heter Billo Företag, ger svenska småföretag nya möjligheter att sköta sin administration och ekonomi helt digitalt genom att samla all post, fakturor och kvitton på ett ställe – och samtidigt betala sina räkningar direkt i Billo.
Framtidens digitala infrastruktur för post, dokument och betalningar
Sedan starten för ett par år sedan arbetar Billo med att göra livet enklare för hundratusentals svenskar genom att samla både digital och fysisk post i en app. Hittills har bolaget riktat in sig på privatpersoner och med Billo Företag blir det nu möjligt för företag att ansluta sig till Billo. Lanseringen av Billo Företag innebär att Billo fortsätter att bygga framtidens digitala infrastruktur för post, dokument och betalningar.
– När Billo grundades hade vi ett stort fokus på att bygga den bästa digitala brevlådan för privatpersoner och idag har vi hundratusentals användare som uppskattar vår tjänst. Vi ser att det finns en stark efterfrågan på våra tjänster även bland företag. Den nya satsningen Billo Företag innebär att vi breddar vår affär genom att rikta oss till företag, vilket ytterligare stärker vår position som innovativ uppstickare på den svenska marknaden, säger Johan Eklöf, medgrundare och vd på Billo.
Allt på ett ställe och enkelt att betala fakturor
All papperspost och digitala dokument samlas i plattformen och med Billos egna betalningstjänst kan användarna dessutom betala sina fakturor direkt i tjänsten. Användarna kommer också kunna skanna eller ladda upp kvitton, lägga till information om utlägg och dela företagsbrevlådan med sin revisor. Dessutom blir det inom kort möjligt att integrera Fortnox, Visma och andra bokföringssystem.
– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen. Billo Företag blir den första digitala brevlådan i Sverige som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskild firma, säger Johan Eklöf.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes 11 – 15 oktober 2024 av IPSOS. Totalt intervjuades 300 småföretagare över 18 år.