Nuverica fyller kassan för vidare expansion
Hem FÖRETAG Nuverica fyller kassan för vidare expansion

Nuverica fyller kassan för vidare expansion

Publicerat av: Redaktionen

FoodTech-bolaget Nuverica grundades för knappt ett år sedan med syftet att automatisera hur livsmedelsföretags arbetar med närings-och hälsopåståenden.

Uppstickaren signerade flera kunder tidigt i bolagsresan, däribland Paulig och Medfiles. SaaS-tjänsten tillåter dig att se vilka påståenden du får göra om dina produkter inom ett par minuter.

Vilket förenklar alltifrån marknadsföring till myndighetskontroller. Nu är tjänsten officiellt lanserad och de tar in tre miljoner för vidare expansion.

Nuverica fyller kassan för vidare expansion

Carolin Solskär

Nuverica startades i maj 2022 av techprofilen Carolin Solskär, näringsexperten Karin Jonsson och bolagsbyggaren Hidden Dreams efter att ha identifierat ett stort digitaliseringsbehov för hur livsmedelsföretag arbetar med närings-och hälsopåståenden. Flera kunder välkomnades tidigt i bolagsresan och för att möta den växande efterfrågan har de nu tagit in tre miljoner kronor i en kapitalrunda som ska realisera FoodTech- startupens tillväxtplaner samt utökat teamet. Flera affärsprofiler och ängelinvesterare har nu gått in med kapital i Nuverica, bland dessa hittar du advokaten och grundaren till KassaiLaw, Karola Kassai samt Omid Ghanbari, vd och medgrundare till Matspar.se.

-Det har varit en fantastisk första tid i Nuvericas Problemet vi löser är utbrett och påverkar många aktörer, i slutändan även konsumenten själv. Livsmedelsföretag vill kommunicera produkters hälsofördelar men till följd av ett exceptionellt komplext EU- direktiv är det inte ovanligt att idag avstå med det. Med nyfylld kassa är vi nu redo att börja etablera oss än mer i Sverige samt utanför Sveriges gränser, där vårt grannland Finland är först på tur. Vi utökar dessutom teamet ytterligare och söker en till utvecklare som kommer vara med på resan mot en ny era för marknadskommunikation av livsmedel. Vi är otroligt stolta över det förtroendet vi har fått från våra investerare och ser mycket fram emot det här året, säger Carolin Solskär, medgrundare och vd på Nuverica.

 Nuverica kan spara respektive kund upp till sex miljoner kronor endast i arbetstid per år. Tjänsten har utvecklats under hela hösten och den första versionen lanserades den 31 januari. Utöver närings- och hälsopåståenden fokuserar Nuverica på vidareutveckling inom märkning och ska bli ett hjälpverktyg för områden såsom ingredienslista, allergener, streckkoder och symboler som nyckelhålet och nutriscore.

– FoodTech-bolag som Nuverica behövs och potentialen är enorm när det kommer till effektivisering av närings- och hälsopåståenden. Genom kortare ledtider blir lönsamheten bättre och slutkunderna blir dessutom nöjdare när de har möjlighet att ta mer välgrundade beslut. Jag tror stenhårt på teamet och tjänsten, de kommer göra flera positiva och betydande förändringar i branschen vilket gör mig både glad och stolt säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare till Matspar.se samt investerare i Nuverica.

” Vårt mål är att jobba för att produkter ska lanseras med rätt information . Samtidigt är vår utmaning att det är låg konjunktur och vi vill få företag att förstå att genom att göra en investering nu kan de långsiktigt tjäna mycket pengar”, säger Carolin Solskär, VD och medgrundare av Nuverica, till IT-Finans.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy