Idag lanserar Tioex, plattformen för investeringar i andrahandsaktier i privata tillväxtbolag, en ny digital portal som ger användare utökad möjlighet att investera, få information och samla sina onoterade investeringar på ett och samma ställe.
Målsättningen är att sänka tröskeln för mindre investerare att köpa in sig i onoterade toppbolag.
Tioex har faciliterat över 20 investeringsrundor om totalt 150 miljoner kronor för sina medlemmar i bolag som Klarna, Einride, Cake, Doktor.se, Yabie och Exeger.
Den nya plattformen ger medlemmar ett användarvänligt och personifierat gränssnitt med utökade möjligheter att följa investeringsprocessen från start till mål. Där relevant dokumentation samlas och tillgängliggörs på ett ställe samt möjlighet att följa målbolagens utveckling.
– Efter att ha drivit Tioex i snart tre år ser vi att efterfrågan att investera i onoterat ökar. Vår ambition sen dag ett är att sänka tröskeln för gemene man att investera i bolag som Klarna, Einride och Doktor.se, en dörr som tidigare varit stängd.
-Vi tar en svår och komplex process och gör den smidig och tillgänglig. Med lanseringen av vår nya plattform tar vi ytterligare kliv framåt mot visionen att bli den ledande digitala aktören för investeringar i onoterade tillväxtbolag, säger Johan Hägglund, vd och grundare av Tioex.
Det är kostnadsfritt att bli medlem hos Tioex som tar en procentuell del av vinsten samtidigt som bolaget sköter allt administrativt arbetet tills dess att respektive portföljbolag säljs eller noteras. Idag har Tioex en medlemsbas på drygt 5,000 medlemmar. Via den nya plattformen kommer medlemmar ges större handlingsutrymme och möjlighet att påverka.
– Ny funktionalitet i plattformen gör att vi kommer närmare våra medlemmar, där vi bättre kan förstå vad de efterfrågar och på ett strukturerat sätt involvera dem mer i processen. Vi får även större flexibilitet via plattformen vilket gör att vi blir mer snabbfotade och kan arbeta mer opportunistiskt när intressanta möjligheter dyker upp, fortsätter Johan Hägglund.
Parallellt har Tioex gjort ett omtag kring sin varumärkesidentitet, med ett nytt designspråk som bättre kommunicerar bolagets fokus på enkelhet, kunskapsutbyte och tillgänglighet framåt. Varumärketsidentiteten har tagits fram i samarbete med G—W Studios.
– Vi har en snabb tillväxttakt av nya medlemmar men vi ser att det finns ett stort behov av att dela mer kunskap, utbilda fler om möjligheterna och vad det innebär att investera i onoterade bolag. Vår nya varumärkessatsning är ett steg i att brygga kunskapsgapet på marknaden, säger Johan Hägglund.
– När vi skapade Tioex nya varumärke och digitala plattform så var det en balansgång mellan att få fram det kittlande i att man som medlem får bli en del av svenska framgångssagor, samt göra det busenkelt för vem som helst att förstå och investera, säger David Prentell, Vd på G—W som också investerat privat i fyra av de tidigare investeringsmöjligheterna via plattformen.