Nordeas Private Banking – bäst i Norden på digital kundupplevelse
Hem TEKNIKNordeas Private Banking – bäst i Norden på digital kundupplevelse

Nordeas Private Banking – bäst i Norden på digital kundupplevelse

Publicerat av: Redaktionen

Den 8 maj tilldelades Nordea Private Banking priset “Best Private Bank in the Nordics for Digital Customer Experience” på Wealth Tech Awards i London.

Priset delades ut av Professional Wealth Management (PWM) som ges ut av Financial Times och analyserar Private Banking, förmögenhetsförvaltning och finansmarknader med fokus på tillväxt, reglering och digital utveckling.

En panel av ledande experter inom förmögenhetsförvaltning, teknik och finans utsåg Nordea Private Banking som vinnare.

PWM:s Wealth Tech Awards lyfter fram företag och produkter som använder teknik för att förbättra kundupplevelsen, effektivisera verksamheten och förbättra investeringsresultaten. På torsdag kväll stod det klart att juryn utsett Nordea Private Banking till den aktör i Norden med bäst digital kundupplevelse med motiveringen:

Nordeas Private Banking – bäst i Norden på digital kundupplevelse

Lotta Bourgoin chef Private Banking Nordea

Juryn noterade att Nordeas engagemang med kunder i hela regionen förbättras, till följd av de digitala förbättringar som Nordea har lagt till i sina appar. Att spela en mer central roll i kundernas liv är en del av bankens filosofi, och den ökade digitala dialogen mellan rådgivare och kunder visar att Nordea är på rätt väg.

Lotta Bourgoin, chef för Nordea Private Banking i Sverige är stolt över utmärkelsen och ser det som ytterligare ett bevis på att Nordeas fokus på enkel självbetjäning och en stark koppling mellan rådgivning och digitala upplevelser har lönat sig.

”Det känns naturligtvis fantastiskt roligt att våra satsningar inom vårt digitala erbjudande uppmärksammas internationellt. I fjol såg vi stora förbättringar i kundnöjdheten på alla våra marknader, delvis drivet av införandet av nya digitala tjänster. I genomsnitt loggar våra kunder in i vår mobilapp minst en gång om dagen, vilket visar hur vi har blivit en viktig del i deras vardag. Det är det finaste kvittot vi kan få.”

Förbättringarna bar frukt redan året innan då det digitala engagemanget inom Nordeas spar- och investeringsområde ökade med 39 procent från 2023 till 2024. Teamet bakom succén kommer fortsätta utveckla det digitala erbjudandet för att möta kundernas behov och se till att de får stöd i varje skede av sin finansiella resa. För Private Banking är strategin att fortsätta leverera sömlös rådgivning och skräddarsydda kundupplevelser i alla kanaler.

“Den största utmaningen inom digital kapitalförvaltning är att balansera komplexiteten i sparande och placeringar med en enkel, intuitiv digital användarupplevelse. Det möter vi genom att ligga nära våra kunder, lyssna in dem och kontinuerligt optimera kundupplevelsen baserat på deras feedback. Vi drar även nytta av datainsikter, samarbetar nära våra rådgivare och genomför användartester innan vi lanserar nya funktioner”, säger Lotta Bourgoin.

I fjol utsågs Nordea för andra året i rad till bästa private banking-aktör i Norden vid Global Private Banking Awards.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy