Megadeals övertecknar kapitalanskaffning på en vecka mitt i lågkonjunkturen
Hem FÖRETAG Megadeals övertecknar kapitalanskaffning på en vecka mitt i lågkonjunkturen

Megadeals övertecknar kapitalanskaffning på en vecka mitt i lågkonjunkturen

Publicerat av: Redaktionen

Megadeals, företaget som förenklar och möjliggör tillväxt för bolag som har en avgränsad målmarknad, stora beroenden på nyckelpersoner och hög komplexitet, har övertecknat investering på rekordtid trots rådande lågkonjunktur.

På bara sex månader har företaget växt från 1 miljon kronor i årliga återkommande intäkter (ARR) till 18 miljoner kronor, och attraherat kunder från fyra olika världsdelar.

Innan 2025 planerar företaget att nå över 200 miljoner kronor i ARR samt att börsnoteras inom tre till fyra år.

Megadeals, ursprungligen kända för sin bok om hur stora affärer går till, har genomgått en utveckling från konsultbolag till att erbjuda delautomatiserade tjänster inom Account Intelligence och Marketing Media. Megadeals fokuserar framförallt på gröna scale-ups och startupbolag som riktar sig till en specifik målgrupp, erbjuder en ny kategori till marknaden och som ofta är beroende av grundaren för att sälja och skala sitt erbjudande. Tack vare Megadeals metoder och verktyg får dessa bolag tillgång till banbrytande lösningar som krävs för att säkra stora avtal och kan på så sätt påskynda tillväxt och expansion inom den gröna sektorn.

Med en uppmärksamhet på B2B- och VC-marknaden samt en övertecknad kapitalanskaffningsrunda har Megadeals visat att de har vad som krävs för att skriva om reglerna för företagstillväxt.

– Vårt främsta fokus är att hjälpa de företag som kan minska koldioxidutsläppen först och vi är inte rädda för att ge rött kort till företag med fel intentioner. Vi diskvalificerar aktivt bolag som profiterar på jordens begränsade resurser. Det är många tekniktunga och ingenjörsledda företag där ute med briljanta lösningar för klimatet. Om de inte får de stora avtalen de behöver, kommer världen att missa miljömålen. Vi är här för att driva utvecklingen av världens gröna bolag framåt och stödja dem som gör skillnad, säger Christopher Engman, medgrundare Megadeals.

Megadeals har ambitiösa mål för framtiden, och de är redan på god väg att uppnå dem. Trots rådande lågkonjunktur har företaget växt från en miljon kronor i årliga återkommande intäkter till 18 miljoner kronor, och attraherat kunder från länder såsom Argentina, USA, Israel, flera europeiska länder, Indien, Malaysia, Japan. Innan 2025 planerar företaget att nå över 200 miljoner kronor i årliga återkommande intäkter (ARR) samt att börsnoteras inom tre till fyra år. Megadeals är redo att bli världsledare i att skala gröna innovationer och bolag genom att leda dem till snabbare och fler vinster av större kontrakt samt affärer.

För att komma dit tar de hjälp av en rad framstående investerare. I inledande finansieringsrunda, som stängdes efter bara en vecka med betydande belopp, återfinns namn såsom Mattias Jonsson, tidigare VD på gröna bolaget Renewcell samt Medley och Visma Proceedo, Fredrik Zetterlund, grundare av OnePhone samt BT OnePhone som såldes till British Telecom och Jan Wahlström, serieentreprenör inom medicinteknik och VD på biotech företaget Mabtech, tillsammans med ett antal asiatiska samt baltiska serieentreprenörer.

– För Megadeals handlar det inte bara om fler och större affärer, det handlar om att göra världen bättre. Att så många framstående och kompetenta investerare på rekordtiden en vecka investerat betydande belopp, dessutom i en lågkonjunktur, talar för att vi har någonting unikt. Vi gör allt vi kan och lite till för att bidra till de gröna bolagens framgång. Att få möjligheten att primärt göra det från ”the Green Valley” som Sverige och Norden anses vara är ett stort plus, samtidigt som vi öppnar famnen mot hela världens gröna bolag, säger Christopher.

Megadeals övertecknar kapitalanskaffning på en vecka mitt i lågkonjunkturen

Christopher Engman

Grundarna bakom Megadeals är Christopher Engman, även medförfattare till boken Megadeals, Jonas Lind, tidigare koncernchef på Malaysias största mjukvarubolag Silverlake, David Klättborg, tidigare Nordenchef för merchants på American Express och Bora Brännström, tidigare Norden/Baltikumchef på Moneygram och som även drev global säljträning på American Express.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy