Doconomy och Mastercard offentliggör idag sin gemensamma insats för att bekämpa klimatförändring, nämligen DO.
DO är en mobil banktjänst som låter användaren spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation i form av förändrad konsumtion och sparande. Genom lanseringen av den kostnadsfria tjänsten sätts en helt ny standard för syftesdrivna betalningstjänster. Lanseringen är även ytterligare ett steg i Mastercards åtagande att driva innovation för en hållbar framtid.
Genom implementering av DO, erbjuder Mastercard och Doconomy konsumenter möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Appen innehåller även ett klimatsmart sparkonto som möjliggör klimatkompensation genom investeringar i FN-certifierade klimatkompensationsprojekt och fonder med positiv effekt på både människor och planet. Lösningen förser på så sätt konsumenter både med insyn i den klimatpåverkan deras konsumtion har, samt verktyg som underlättar val av hållbara alternativ.
– Tillsammans med Doconomy kan vi engagera konsumenter, handlare och företag i kampen mot klimatförändringar. Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.
Utöver att erbjuda användaren möjlighet att göra sin konsumtion mer hållbar, kan användare även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink), utan en magnetisk remsa – är det första av sitt slag i världen. DO-kortet är den betaltjänstsatsning som tydligast bidrar till att nå FN:s globala mål för hållbar konsumtion.
– Genom Mastercards globala nätverk kan Doconomy stärka konsumenters påverkanskraft, världen över, genom att ge dem möjlighet att aktivt välja mer hållbara alternativ för sina köp och besparingar. För oss, finns det ingen bättre lämpad partner än Mastercard, givet deras syftesdrivna arbete och ledande tekniska expertis, säger Nathalie Green, VD Doconomy.
Många av världens mest framstående aktörer har redan visat intresse för DO. FN:s klimatkonvention (UNFCCC) har uttryckt en vilja om att undersöka de samarbetsmöjligheter som finns med Doconomy och Mastercard, för att på en global nivå stödja miljöfrämjande åtgärder och sprida en ökad medvetenhet kring miljöpåverkan.
– DO representerar ett helt nytt och intressant sätt att föra klimathandlingar direkt till konsumenten, vilket är en av våra strategiska mål i arbetet med de globala klimatmålen, säger Niclas Svenningsen, chef för strategi och partnerskap vid UNFCCC.