MarTech-grupp förvärvar AI-företag

Svenska företag får nu en ännu starkare MarTech-partner efter CM Groups förvärv av AI-drivna Selligent Marketing Cloud.

MarTech-grupp förvärvar AI-företag 1
Wellford Dillard, VD CM Groups

Nyligen förvärvade MarTech-gruppen CM Group företaget Selligent Marketing Cloud. Selligent blir CM Groups femte förvärv på bara två år, och med i köpet följer flera av Selligents befintliga kunder, däribland de svenska bolagen Apoteket Hjärtat och Nordisk Film samt den tyska e-handelsjätten Zalando med.

Behovet av molnbaserade MarTech-lösningar ökar bland svenska kunder som bedriver försäljning över flera kanaler.

Att integrera lösningar och göra data tillgänglig för fler mottagare är faktorer som ligger bakom CM Groups senaste förvärv. Selligents starka AI-lösning för molnbaserad omnikanalmarknadsföring analyserar kunddata för att identifiera relevanta kundprofiler, skapa kontextuell personalisering och överlag effektivisera kampanjhanteringen.

– Förvärvet innebär fördelar för båda företagen. Selligent kommer snabbt kunna förstärka sina mobilbaserade meddelandefunktioner, sin analys och förmågan att personalisera realtidsmarknadsföring. CM Groups andra varumärken kommer i sin tur kunna dra stor nytta av Selligents AI-kapacitet, säger CM Groups VD Wellford Dillard.

För svenska företag innebär CM Groups starkare position ytterligare möjligheter att effektivisera sin omnikanalmarknadsföring, och samtidigt få tillgång till en kraftfull AI-motor som kommer underlätta såväl personalisering som analys av marknadsföringsbudskap.

– Genom att gå med i CM Group kan vi accelerera vår tillväxt på den europeiska marknaden där vi redan har en stark bas. Vårt team är mycket inspirerade av CM Groups tekniska strategier och fokus, vilka kommer göra det möjligt för oss att ta en ledande position inom MarTech, säger Selligents VD Karthik Kripapuri.

Med köpet av Selligent får CM Group nu kapacitet att stötta såväl små som stora företag i alla större globala industrier. Totalt har CM Group fler än 70.000 kunder och hanterar över 180 miljarder konsumentkontakter årligen. CM Group kommer i och med förvärvet få en årlig omsättning på över 2,2 miljarder svenska kronor.