Marginalen Bank har som första svenska bank inlett ett samarbete med fintechbolaget Gimi för att kunna erbjuda säkra och pedagogiska kort och betallösningar för barn och ungdomar i en digital miljö som de känner sig hemma i.
Vikten av att förbättra utbildningen inom privatekonomi för barn och ungdomar och därmed bidra till en bättre ekonomisk förståelse har länge varit en viktig samhällsutmaning. Marginalen Banks kortkunder kommer att erbjudas Gimi-kortet och tillgång till deras premiumapp under ett år utan kostnad.
– För oss är det viktigt att kunna erbjuda barn och ungdomar säkra betallösningar i en modern digital miljö som de känner igen sig i. Det är givetvis extra tillfredställande att även få bidra till att öka den ekonomiska förståelsen genom Gimis tjänst, som på ett pedagogiskt sätt lär barn och ungdomar grunderna i privatekonomi och uppmuntrar dem till att hantera sina pengar klokt, säger Haris Serhatlic, marknadschef på Marginalen Bank.
Gimi är en intuitiv och rolig app som används av familjer runt om i Europa i syfte att ge ekonomisk utbildning till barn och ungdomar. I appen lägger barn in sina drömmar och kan genom sin vecko- eller månadspeng i kombination med hemmasysslor se hur drömmen efterhand blir uppfylld. Föräldrarna för över pengar till barnens kort på vecko- eller månadsbasis och barnen kan själva avgöra hur mycket pengar som ska läggas på drömmen och hur mycket som får spenderas. Gimis kort vänder sig till barn från 7 år.
– Det svenska samhället blir alltmer kontantfritt, vilket medför att nästa generation behöver få nya förutsättningar för att skapa sig en ekonomisk förståelse. Vi har skapat Gimi för att säkerställa just detta och samtidigt trygga föräldrarna i att de har full kontroll över sina barns ekonomiska beteenden. Vi väldigt glada över att Marginalen Bank valt att erbjuda Gimi Master till sina familjer och vi ser fram emot att välkomna Marginalens kunder in i appen, säger Philip Haglund, grundare av Gimi.