Efter en tillväxt på över 400% under 2020 lägger fintech-bolaget Kaching nu grunden för en internationell satsning och byter namn till Yabie första februari.
Samtidigt plockar man även in den tidigare iZettle-chefen Tanya Juul Kjaer i styrelsen och som delägare
Det Stockholmsbaserade fintech-bolaget Kaching har sedan 2017 utvecklat mobila kassalösningar för iPhone och iPad – med fokus på att modernisera betalningarna hos större retailkedjor. I mars förra året påbörjade Kaching dock en ny storsatsning med ett smidigt och lättanvänt kassasystem för små och medelstora handlare. Pandemin till trots gav den satsningen resultat: bolaget växte med över 400% förra året och har nu över 3300 kunder i Sverige.
Under 2021 kommer bolaget fortsätta den här satsningen men under det nya namnet Yabie. Det nya varumärket är en del av bolagets långsiktiga strategi, med ett ökat fokus på mindre kunder och en internationell utrullning som ska inledas under 2021.
”Det har hänt extremt mycket inom bolaget det senaste året och vi känner att vi har ett fantastiskt momentum nu. Med en lyckad satsning mot ett nytt kundsegment och med en ägare som Swedbank i ryggen har vi allt på plats för att kunna etablera oss även utanför Sverige och där är det nya varumärket en viktig pusselbit”, säger Mathias Plank, vd och grundare.
Yabie har idag över 30 medarbetare på huvudkontoret i Stockholm men enligt Mathias Plank förväntar man sig att bli många fler under 2021.
“Pandemin har slagit hårt mot många handlare men i takt med att konsumenternas beteenden har förändras ser vi också att ett växande intresse för våra kassalösningar. Handlarna ser att de behöver modernisera och förenkla och vi är nu i ett läge där vi kan erbjuda den perfekta lösningen för dem att göra det. Med oss får de ett kassasystem som är lättare att använda, minskar administrationen och ger dem tillgång till nya och modernare betalsätt, säger Mathias Plank”.
Förstärker med iZettle-veteran
Som ett led i framtidssatsningarna tar Yabie nu även in den tidigare tidigare iZettle-chefen Tanya Juul Kjaer i styrelsen och som delägare. Tanya är idag Globalt ansvarig för Checkout på H&M. Hon kommer senast från iZettle och innan dess från Klarna.
“Det känns spännande och roligt att vara med på resan i Yabie! Yabie är i ett väldigt spännande skede, i en bransch som helt håller på att transformeras från grunden”, säger Tanya Juul Kjaer.
“Tanya är en Superstar, som kommer in med en fantastisk branscherfarenhet både från Scale-up bolag som iZettle och Klarna men även värdefulla erfarenheter från internationella storbolag som H&M. Hon kommer att tillföra värde inom både Payments, Retail och även i bolagets internationella utrullning”, säger Mathias Plank.
Bland övriga investerare i Yabie återfinns, utöver Swedbank, Sven Hagströmers Creades, Collector Ventures och Brightly Ventures. Bolaget har även en del namnkunniga entreprenörer på ägarsidan, däribland Richard Båge (Mediaplanet), Rustan Panday (Storytel) och Daniel Soussan.