Joakim Lundberg tillträder idag som Sverigechef på Klarna, med fullt fokus på att skapa värde för såväl handlare som konsumenter.
“Vi kommer ytterligare skruva upp tempot i utvecklingen av vårt erbjudande för att fortsätta vara det självklara valet för alla som säljer på nätet eller planerar att börja göra det, och på att skapa de allra bästa kundupplevelserna”, säger Joakim Lundberg.
Joakim Lundberg, fram till nu försäljningschef och med en lång bakgrund på Klarna, tillträder idag en ny roll som Sverigechef på företaget. Centralt i uppdraget är att fortsätta utveckla Klarnas erbjudande på den svenska marknaden, samt bygga vidare på den tillväxtresa Klarna gjort i Sverige, både som bolag och som partner för svenska handlare. Det stora fokuset på att skapa långsiktigt värde för både handlare och konsumenter ligger fast.
– Under mer än ett decennium har Klarna tillsammans med svenska e-handlare utvecklat e-handeln till något helt nytt, som skapat värde för handlarna och enkelhet och trygghet för konsumenterna. Det är en resa vi ska fortsätta göra – tillsammans med handlarna. Vi ska fortsätta skruva upp tempot i vår utveckling utifrån de allt högre krav som ställs på oss från både handlare och konsumenter. Vi ska fortsatt vara det självklara valet för alla som säljer på nätet eller planerar att börja göra det, för att man ska veta att det är med Klarna man får störst nytta och effekt som handlare och bäst och smidigast upplevelse som konsument, säger Joakim Lundberg.
Genom att ytterligare öka fokus på att alltid erbjuda de mest populära, kompletta och effektiva lösningarna för betalningar kan Klarna hjälpa handlarna att öka såväl kundlojalitet som konvertering och försäljning.
Klarnas verktyg och försäljningsdata ger handlarna möjlighet att förstå, personalisera och göra shoppingupplevelsen oslagbar för kunderna. Handlarna kan därmed växa hela sin affär genom nya och återkommande nöjda kunder, öka lojaliteten och bygga värde över tid.
– Klarnas position i Sverige är unik och stark, men det finns fortfarande hur mycket bra saker som helst som vi kan göra både för våra handlare och konsumenter. Det är i symbiosen mellan dessa två och i skärningen mellan produktutveckling och kundupplevelse som framgången föds, både för handlarna och för oss. Med Joakim vid Sverigerodret och med hans långa bakgrund både inom Klarna och e-handeln känner jag mig trygg med att vi har bara har skrapat på ytan av vad vi kan uppnå i framtiden för att utveckla både handlares och våra egna affärer – och fortsätta skapa konsumentupplevelser som är i absolut världsklass, säger David Fock, global produktchef och Nordenchef på Klarna.
Joakim Lundberg har en lång bakgrund inom Klarna och började på bolaget 2008. Han har haft flera olika roller inom försäljningsorganisationen, nu senast som försäljningschef inom nykundssegmentet.
Sedan tidigare är Jani Tyyni landschef för Klarnas verksamheter i Finland och Norge.