IT-konsultföretaget Cognizant (Nasdaq: CTSH) har valts ut av Sverigebaserade Intrum för att tillhandahålla heltäckande digitala integrations- och moderniseringstjänster för Intrums teknologiplattform för kredithantering.
Förbättringen ska ge Intrums kundcenteranställda tillgång till datadrivna insikter som de kan använda vid rådgivning till kunder från dess paneuropeiska leveranscenter.
Som en del av det fleråriga avtalet ska Cognizant bygga och underhålla ett digitalt kärnsystem tillsammans med Intrums anställda och andra partners, inklusive att arbeta med att implementera ett nytt integrationslager. Systemet ska hjälpa Intrum att minska kostnader, påskynda moderniseringen av sin integrationsplattform och bygga ett agilt team för digitala tjänster i 20 europeiska länder. Det gäller särskilt kunder som kämpar med sin likviditet på grund av det nuvarande makroekonomiska läget.
Dessutom förväntas Cognizants tjänster möjliggöra förenklad skuldhantering och en mer effektiv omstruktureringsprocess för både företag och privatpersoner, vilket gör det möjligt för Intrum att erbjuda helhetsbaserade skuldhanteringslösningar som tar hänsyn till en kunds hela låneportfölj, och inte bara lånedelen. Med de förbättrade teknologiska möjligheterna hoppas Intrum kunna identifiera nya tjänster med möjlighet till merförsäljning och korsförsäljning. Dessutom kommer det nya tillvägagångssättet att möjliggöra hantering av högre transaktionsvolymer av betalningar och kundförfrågningar över flera kanaler, vilket förkortar handläggningstider.
“I tider av makroekonomiska utmaningar måste vi se till att kunna möta den växande efterfrågan från kunder som efterfrågar rättvisa och etiska skuldhanteringslösningar”, säger Ronald Reurink, Global IT Mature & Emerging Markets & Scandinavia på Intrum. “Som branschledare strävar vi kontinuerligt efter att förbättra hur vi stödjer våra företagskunder och konsumenter för att säkerställa att våra resurser och verktyg är effektiva. Cognizant, med sina experttjänster för digital transformation, hjälper Intrum att utveckla teknologiplattformar i världsklass för att bättre förstå våra kunders behov och ge en sömlös kundsupport med ett vänligt bemötande.”
“Kredithanteringsbranschen fortsätter att vara viktig, inte minst nu när den globala ekonomin har motvind. Det är absolut nödvändigt att branschen utvecklas och transformeras digitalt för att hålla jämna steg med efterfrågan och betjäna kunder på ett enkelt, effektivt och datadrivet sätt”, säger Mats Johard, Sverigechef på Cognizant. “Tillsammans med Intrum kombinerar vi teknisk expertis, mänsklig empati och intuition för att bygga och leverera en innovativ lösning till en komplex bransch. Vi är glada över att arbeta med Intrum för att hjälpa dem att påskynda sin modernisering med ett nytt digitalt kärnsystem.”