Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), tidigare Datainspektionen, har gett HiQ i uppdrag att utveckla deras nya webbplats www.imy.se.
Fokus är att göra det enklare för användare att hitta rätt information och tillgängliggöra innehållet för alla.
– Spännande att HiQ hjälper Integritetsskyddsmyndigheten med nya imy.se. Vi har varit en stark partner för digitaliseringen i offentlig sektor och jag är mycket stolt över att fler tar del av vår kompetens. Go HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.
I takt med den ökade digitaliseringen ställs högre krav på myndigheter att ha tydlig information på sin webbplats, som är lättillgänglig för alla, samt att webbplatsen är lätt att använda. Integritetsskyddsmyndigeten (IMY), tidigare Datainspektionen, väljer HiQ för att utveckla nya www.imy.se där målen är att göra det enklare för användarna att hitta rätt information och utföra ärenden på egen hand.
Arbetet började med att identifiera tre olika användarbehovsgrupper:
- De som behöver vägledning och hjälp att få enkel och tydlig information om olika ämnen, till exempel om man får sätta upp en övervakningskamera på sin tomt.
- De som utför ärenden, exempelvis ansöker om olika tillstånd.
- De som vill veta vad IMY gör, till exempel genom att ta del av publikationer, nyheter och information om myndighetens roll och uppdrag.
För att bena ut arbetet för nya imy.se, användes en effektkartläggning. Resultatet blev tydlig och proaktiv information på webbplatsen så att intressenter hittar den information som de behöver.
Tre tydliga mål sattes upp:
- Webben som huvudkanal.
- Ökad kunskap om integritetsskyddet.
- Tydligt vad IMY kan hjälpa till med.
– Projektet har lärt oss mycket om hur viktigt det är för IMY att ha en säker och tillgänglig webbplats som lever upp till GDPR. Vi har även tillsammans med IMY sett till att inga onödiga kakor används på webbplatsen. Ett otroligt lärorikt projekt med IMY, säger Marie Gustafsson, projekt- och förvaltningsledare på HiQ.
Projektet resulterade i att HiQ kunde ge IMY verktygen att förvandla komplicerat innehåll till mer lättillgängligt material med hjälp av checklistor, digitala guider och att med grafik visa hur en process hos IMY går till. I projektet har man även tagit hjälp av föreningen Begripsam för att användartesta hur kognitivt tillgänglig webbplatsen är. Några av de reaktioner som kom upp i testgruppen var att det var behagliga färger som ger ett lugnt intryck, att det är skönt att det inte är så mycket intryck överallt och att det är enkelt.
– Det har varit spännande att jobba med HiQ i utvecklingen av nya imy.se. Det känns bra att vi nu har en tillgänglig målgruppsanpassad webbplats och kan fortsätta utveckla vårt innehåll för att kunna ge mer vägledning för både privatpersoner och verksamheter. HiQ är en bra partner till oss och vi är stolta över nya imy.se, säger Anna Hjelm, webbansvarig på IMY.