“Genom vårt partnerskap tillsammans med SEB banar vi väg för en mer transparent pensionsmarknad där konsumenter får makten över sin framtida finansiella situation.”
“Från att tidigare ha varit en tidskrävande och svår process för konsumenter, kan de nu i realtid ta del av hur en flytt av sin tjänstepension kan se ut.”
“Vi tror på att öka förståelsen och känslan av trygghet kring pensionsprodukter, och samtidigt erbjuda individer den flexibilitet och kontroll de förtjänar”, säger Martin Einemo, VD och medgrundare på Insurely.
“På SEB strävar vi ständigt efter att möta våra kunders föränderliga behov och har under de senaste åren haft ett stort fokus på att digitalisera våra produkter och tjänster, till exempel genom Open Banking- lösningar och samarbete med fintech-företag. Vi har nu tagit nästa steg och är mycket stolta över att kunna ta första steget mot Open Finance och möta våra kunders förväntan med hjälp av vår strategiska partner Insurely. Vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med dem inom hela försäkringsområdet”, säger Stefan Stignäs, Chef för Exploratory Banking & Strategic Partnerships på SEB.
Första steget i SEB:s ambition att digitalisera flödet av tjänstepension är att ge sina kunder möjlighet att få större insikt i sitt pensionssparande. Genom Insurelys teknik kan SEB erbjuda en transparent och användarvänlig upplevelse där kunderna enkelt kan hämta in sin tjänstepension, oavsett bolag, digitalt i realtid och därmed få en klar överblick över sitt pensionsinnehav.
Samarbetet mellan Insurely och SEB utgör en betydande milstolpe i utvecklingen av digitala lösningar inom pensionsbranschen. Partnerskapet markerar en tydlig riktning mot en framtid där människor tillåts ta fullt ägandeskap över sin framtida ekonomiska situation och där pensionssparande är mer tillgängligt och begripligt för alla.